Aulas: "Het voetbal heeft een soort Spotify of Deezer nodig"

14 oktober 2020, 14:34

Jean-Michel Aulas, voorzitter van Olympique Lyon, denkt dat de manier waarop we voetbalwedstrijden consumeren weleens drastisch kan veranderen. Een streamingdienst, zoals Spotify of Netflix, is volgens de preses de toekomst van het voetbal.

In Frankrijk betaalt Mediapro jaarlijks 780 miljoen euro voor de uitzendrechten van de Ligue 1. In oktober had het bedrijf het tweede deel van de betaling moeten doen, maar de clubs hebben nog niks ontvangen. Mediapro zegt zwaar getroffen te zijn door de coronacrisis en wil daardoor opnieuw onderhandelen over de uitzendrechten.

Le Parisien ging met Aulas in gesprek over de kwestie en de voorzitter was duidelijk: Mediapro moet gewoon betalen, vindt hij. Interessanter is zijn visie op de toekomst van de uitzendrechten. "Tijden veranderen, uitzendrechten worden niet langer exclusief aan televisiezenders verkocht. Amazon heeft rechten in Engeland en Duitsland gekocht, de UEFA is in gesprek met Alibaba…", verklapt hij.

Bedrijven zoals Netflix, die een groot publiek kunnen bereiken, zouden volgens Aulas een rol in het voetbal kunnen gaan spelen. "Zij zouden de regels veranderen. Er moet een manier gevonden waarop het goedkoper wordt voor de fans. We hebben in het voetbal een soort Spotify of Deezer nodig. Een unieke aanbieding voor een aantrekkelijke prijs, waardoor de fans zich niet meer hoeven af te vragen op welk kanaal hun wedstrijd wordt uitgezonden."

Reacties

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen