Snollebollekes-reclame Jumbo zet kwaad bloed bij KNVB

10 juni 2021, 07:44   Bijgewerkt: 10 juni 2021, 08:36

De Snollebollekes-reclame van Jumbo richting het EK heeft kwaad bloed gezet bij de KNVB. De supermarktketen zou dankzij de campagne enkele tienden van procenten marktaandeel hebben gewonnen, wat in een markt van 44 miljard euro neerkomt op een flink bedrag. De Telegraaf heeft de boze sommatie die de Nederlandse voetbalbond afgelopen week naar Jumbo stuurde in handen.

De brief heeft waarschijnlijk te maken met het ongenoegen van Albert Heijn, de officiële partner van de KNVB. In de brief maakt de KNVB bezwaar tegen 'gebruikmaking van de Oranjekoorts, een Oranjebus en Oranjeparades in de commercial'. Ook wordt er geprotesteerd tegen het in beeld brengen van de befaamde Oranjecamping en het nummer Links Rechts, het lijflied van de Oranje Leeuwinnen tijdens het EK 2017. Ook eist de bond in de brief om uitleg en wordt de supermarktketen gevraagd om de campagne aan te passen of te beëindigen.Weigert Jumbo, dan zouden er mogelijk verdere maatregelen worden genomen. Daar heeft de bond toch van afgezien. Wel heeft de KNVB de supermarktketen op de hoogte gesteld van het feit dat de 'inbreuk' is aangekaart bij de Europese voetbalbond UEFA. Jumbo heeft de KNVB op zijn beurt laten weten zich niets van het protest aan te trekken.

Albert Heijn zou de KNVB jaarlijks 2,5 miljoen euro overmaken om gebruik te kunnen maken van verwijzingen naar het Nederlands elftal. "Dat geld moet eerst wel terugverdiend worden. Als je dan uiteindelijk marktaandeel zou verliezen, is dat heel zuur", zegt retaildeskundige Michel Kregel. "Er is nog geen enkele EK-wedstrijd gespeeld, maar Jumbo heeft al gescoord en Albert Heijn loopt duidelijk achter. Terwijl Albert Heijn normaal ijzersterk is. Jumbo pakt de sfeer die alle Nederlanders zoeken bij een emotioneel EK, dat mis ik bij Albert Heijn."

In een reactie laat de KNVB weten 'op te komen voor de belangen van van onze partners, die veel investeren in het Nederlandse amateur- en betaald voetbal'. Matthijs Kaaks, onder meer specialist op het gebied van merken- en reclamerecht bij Boekx Advocaten, denkt de KNVB heeft moeten onderkennen dat de bond het EK te veel heeft willen toe-eigenen. "Bedrijven moeten in uitingen op een ludieke manier kunnen verwijzen naar zo'n evenement. Die vrijheid hoort bij deze tijd en die moet er blijven. Het publiek herkent heus het verschil tussen een bedrijf dat ludiek inhaakten een officiële sponsor. Je kunt ook te krampachtig reageren in een poging om je belangen te beschermen. Daar is de KNVB nu achter gekomen."

Reacties

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen