Het nieuws dat Marc Overmars is vertrokken vanwege seksueel wangedrag suddert al enkele dagen na bij Ajax. Een van de vragen is of sponsoren van de club maatregelen zullen nemen en de samenwerking gaan stopzetten. ABN Amro en VodafoneZiggo zijn daar nog niet over uit en wachten 'grondig onderzoek' van Ajax af.
"U kunt zich voorstellen wat voor dilemma dit is", zei Robert Swaak, de hoogste baas van ABN Amro, tegenover de NOS. Zijn bedrijf is al zo'n dertig jaar sponsor van de club. In het verleden als hoofdsponsor van de mannen, tegenwoordig hoofdsponsor van het vrouwenelftal en de jeugdopleiding. Het contract tussen het bedrijf en Ajax loopt nog tot 2023.
Swaak vervolgde: "Aan de ene kant willen we de vrouwen van Ajax steunen en aan de andere kant zien we wat er nu gebeurt. De directie moet grondig onderzoek doen naar de omvang van het probleem. We zijn elke dag in gesprek met de directie van Ajax om te begrijpen hoe de directie gaat reageren. Daarna zullen wij ons standpunt bepalen."
Vanuit de hoofdsponsor van de mannenploeg, VodafoneZiggo, klinkt hetzelfde geluid. 'Belangrijk is dat Ajax een onafhankelijk onderzoek instelt en er alles aan doet om een veilige en inclusieve bedrijfscultuur te garanderen. Wij zijn in gesprek met de directie van Ajax en nemen de situatie heel serieus', schreef het bedrijf in een verklaring. Het sponsorcontract met VodafoneZiggo is in oktober nog verlengd tot 2025.
Lees ook: Grootaandeelhouder Ajax 'diep geschokt'
Lees ook: Ajax-hoofdsponsor Ziggo houdt situatie 'nauwgezet' in de gaten