Het kan zijn dat Heineken vanaf 2027 geen hoofdsponsor meer is van de Champions League, volgens verschillende Vlaamse en Engelse media. De Belgische bierbrouwer Anheuser-Busch InBev heeft namelijk een aanzienlijk hoger bedrag geboden om hoofdsponsor te worden van de prestigieuze competitie.
Heineken is sinds 1994 al de officiële biersponsor van het miljardenbal. Het Nederlandse biermerk heeft een contract tot 2027 en betaalt jaarlijks zo’n 120 miljoen euro aan de UEFA.
Heineken dreigt het hoofdsponsorschap van de Champions League echter kwijt te raken. Bierbrouwer Anheuser-Busch InBev, onder meer bekend van merken als Jupiler en Budweiser, wil de nieuwe biersponsor van de Champions League worden, zo meldt het Belgische Sporza. De biergigant is momenteel de grootste producent ter wereld.
Het in België gevestigde AB Inbev, dat ook speciaalbieren produceert, heeft maar liefst 200 miljoen euro per jaar over voor het sponsorschap, omgerekend zo’n 66 procent meer dan Heineken biedt. De Belgen zien dit als een kans om wereldwijd verder te groeien. “De UEFA-clubcompetities bieden ons een unieke gelegenheid om wereldwijd memorabele ervaringen voor fans te creëren. We kijken ernaar uit om een langdurige partner te worden”, laat de brouwer weten in een persbericht.
De onderhandelingen met de UEFA zijn inmiddels gestart, maar er is nog geen besluit genomen. De vraag is dus of de hoofdsponsor van de Champions League na 2027 een Nederlands biermerk blijft of dat een Vlaamse brouwer het stokje overneemt.