Een vijftal belangrijke sponsors van de FIFA heeft een brief geschreven voor het uitvoerend comité van de wereldvoetbabond en eisen daarin dat er in de komende periode actie moet worden genomen in het uitvoeren van de hervormingen. Adidas, McDonald's, Coca-Cola, Visa en de Budweiser-brouwerij Anheuser-Busch willen een onafhankelijk overzicht van de te nemen stappen zien.
De FIFA staat zwaar onder druk vanwege alle corruptieperikelen, sinds er afgelopen zomer veertien functionarissen opgepakt werden. Na de arrestaties, het onderzoek van de Zwitserse en Amerikaanse autoriteiten, het aftreden en de schorsing van voorzitter Sepp Blatter en allerlei opgerakelde gebeurtenissen in het verleden is het tijd voor een revolutie bij de mondiale voetbalfederatie.
De sponsors hebben dus in een brief laten weten hoe zij tegen de situatie aankijken. "We weten dat jullie, het uitvoerend comité, snel een lijst met hervormingen willen opstellen met activiteiten die de FIFA weer sterker kunnen maken. Hierbij zijn transparantie, verantwoording, respect voor mensenrechten, integriteit, leiderschap en gelijkheid cruciaal. Er is een culturele verandering nodig", schrijven de sponsors volgens de BBC.
Een woordvoerder van de FIFA heeft gezegd dat de vijf sponsors een sleutelrol moeten spelen in het hervormingsproces. De bedrijven zouden aanvankelijk plaatsnemen in het hervormingscomité, maar zullen uiteindelijk een adviesrol spelen in het proces.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Inloggen