Adidas heeft voor het eerst gereageerd op de bestuurlijke crisis waarin Ajax verkeert. Het sportmerk is teleurgesteld in de handelwijze van de Amsterdamse topclub, die al maanden inzet is in een machtsstrijd tussen Johan Cruijff en zijn medecommissarissen.
Adidas betaalt net als hoofdsponsor Aegon jaarlijks miljoenen aan Ajax om positief in de publiciteit te komen. Door de publieke ruzies, die tot in de rechtbank worden uitgevochten, is de reclame voor de sponsoren er niet beter op geworden.
Adidas zegt over de crisis: "Wij zijn geen partij in de juridische procedure. Het mag duidelijk zijn dat ook wij niet gelukkig zijn met de onrust binnen de club en ons ook zorgen maken om onze investeringen. Wij hebben bij de meest recente contractverlenging, op basis van vertrouwen in de club en de plannen van de club, enkele significante investeringen gedaan die traditionele sponsoring overstijgen. Ik durf zelfs te stellen dat Ajax daarin uniek in de wereld is."
"Deze investeringen, gericht op de verdere professionalisering van de jeugdopleiding en de internationale expansieplannen van Ajax, zijn gedaan op basis van plannen die gemaakt zijn vanuit het hart van Ajax, en werden en worden gedragen door meerdere directies, meerdere Raden van Commissarissen en betrokken geledingen binnen de club, waaronder technische staf."
"Het is duidelijk dat de initiatieven door de onrust binnen de club nog niet zijn neergezet zoals afgesproken en langzaam maar zeker ontstaat de vraag of afspraken überhaupt nageleefd zullen kunnen worden. Hierover hebben wij veel contact met de directie en andere betrokkenen binnen de club, in goed overleg. Op basis van dit overleg hebben wij vooralsnog het vertrouwen dat het om vertraging gaat, en niet om afstel."
Toch is Adidas het vertrouwen vooralsnog niet kwijt. "Wij zijn er trots op om ons partner van Ajax te noemen, en als partner moet je er ook in moeilijke tijden zijn. Het belangrijkste is dat alle betrokkenen er alles aan doen om moeilijke tijden snel om te buigen."