Shirtsponsors maken clubs steeds rijker

Ger
15 november 2007, 12:26   Bijgewerkt: 15 november 2007, 14:31

De lucratieve sponsordeal van Ajax met Aegon, goed voor maximaal 12 miljoen euro per jaar, maakt deel uit van een Europese trend. Uit een onderzoek van Sport+Market blijkt de shirtsponsering in de zes grootste Europese competities een forse groei door te maken. De afgelopen voetbaljaargang werd een totaal van 366,3 miljoen euro op tafel gelegd, dit seizoen zijn de shirtsponsors goed voor 405,3 miljoen.

In de Engelse Premier League haalden de shirtsponsors met een totaal van 97,5 miljoen de grootste geldbuidel tevoorschijn. Duitsland is volgens het onderzoek een goede tweede met 95,5 miljoen. Daarna volgen Italië (71,8 miljoen), Frankrijk (51 miljoen), Spanje (50,2 miljoen) en Nederland (39,5 miljoen).

"De cijfers brengen het belang van shirtsponsering duidelijk in beeld", laat Hartmut Zastrow van Sport+Markt weten. "Als er een prijs zou worden uitgereikt voor de meest efficiënte sponsor, zou die absoluut naar het online-wedkantoor Bwin gaan. Voor 27 miljoen staan ze op het shirt van Real Madrid en AC Milan, twee absolute wereldmerken. Samen vertegenwoordigen deze clubs een waarde tussen de 50 en 70 miljoen."

"In de Bundesliga liggen de bedragen per club op het hoogste niveau, met een gemiddelde van 5,3 miljoen per shirt. De grootste verschillen zijn te vinden in Spanje. Energie Cottbus, de hekkensluiter in Duitsland, zou met circa 1,7 miljoen op een achtste plaats staan in de Primera Division."

It's showtime! Wed €5 en scoor €50 euro aan free bets!

It's showtime! Wed €5 en scoor €50 euro aan free bets!

  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 24+

Reacties

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen