De FIFA heeft een zeer opmerkelijke keuze gemaakt in aanloop naar het WK voor clubteams deze zomer. Er was een hele campagne uitgerold tegen racisme en discriminatie, maar die wordt uiteindelijk toch niet gebruikt. In plaats daarvan wordt er gekozen voor het meer algemene 'Football Unites the World'.
Er worden tijdens het toernooi geen video's, borden of marketing-items gebruikt om de afkeer tegen racisme en discriminatie te benadrukken. De 'no racism'- en 'no discrimination'-campagnes lagen al klaar, maar worden niet gebruikt. The Athletic weet bovendien te vertellen dat de European Clubs Association, de vertegenwoordiger van de Europese clubs in UEFA-competities en ook actief bij de opzet van het WK voor clubs, niet op de hoogte is gebracht.
Ook de FIFPro, de wereldwijde instantie die professionele voetballers vertegenwoordigt, heeft volgens bronnen van The Athletic ook niks van de FIFA gehoord over deze late wijzigingen omtrent het toernooi in Amerika. Evan Whitfield, baas van de Human Right Soccer Alliance, is teleurgesteld in de acties van de FIFA. "In het voetbal zijn de waarde van niet-discriminatie en inclusie duidelijk, maar tegenover de wereld moeten ze blijven worden onderstreept."
LEES OOK: 'Hoogte van Ajax-bod op Kroatisch 'pareltje' bekend, Kroaten twijfelen over verkoop'
"Met de basale tekst van 'Football unites the world' bereik je dit doel niet. Er zijn kijkers die voor het eerst voetbal of een groot voetbaltoernooi gaan volgen, en die krijgen niet de juiste boodschap mee. We hopen dat dit geen voorbode is voor het WK van volgend jaar. De FIFA moet waar dan ook dezelfde boodschappen uitdragen. Als het in Rusland, Qatar, Nieuw-Zeeland en Australië gebeurt, waarom dan niet in Amerika?"
Nick McGeehan van FairSquare, een belangenbehartigingsgroep van mensenrechten vindt ook dat de FIFA een grote fout maakt. "Het lijkt nu alsof FIFA acteert op basis van de wensen van Donald Trump. De principes worden overboord gegooid om hem tevreden te houden." Niemand van de FIFA heeft vooralsnog gereageerd op de plotse wijzigingen.
👉 Raphinha hint op Facebook naar toptransfer Barcelona 🔗
👉 'Barcelona informeert naar Oranje-international, ook Feyenoord-ster in beeld'
👉 ‘Toekomst De Jong bij Barcelona plots hoogst onzeker’
👉 ‘Barcelona laat man van 1 miljard vertrekken naar Monaco’
👉 Messi kiest doelpunt tegen Nederlandse keeper als favoriet uit zijn carrière
Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.
Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.
Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.
Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.
Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.
Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.