FC Utrecht baalt van besluit over Ajax: 'Dit slaat nergens op'

22 mei 2026, 07:50
FC Utrecht Ajax / Jans en Garcia
Foto: © Imago/realtimes
19 reacties

Als het aan Ron Jans en Mike van der Hoorn ligt, speelt FC Utrecht zondagmiddag de finale van de play-offs om Europees voetbal in De Galgenwaard tegen Ajax. Het tweetal vindt dat de meest logische optie, nu de Johan Cruijff ArenA bezet is door optredens van Harry Styles.

Jans plaatste zich donderdagavond voor de finale van de play-offs door in eigen huis te winnen van SC Heerenveen (3-2). Eerder op de dag versloeg Ajax relatief eenvoudig FC Groningen, waardoor de Amsterdammers in het KRAS Stadion van FC Volendam het gevecht moeten aangaan met de Utrechters. Dat vindt Jans echter vreemd.

Artikel gaat verder onder video

"Ik weet de regels niet precies, maar voor mij had Groningen thuis moeten spelen tegen Ajax. Als je een planning maakt van het seizoen, staat er ook echt op dat 21 en 24 mei wedstrijden zijn voor de play-offs. Als het stadion dan verhuurd wordt aan Harry Styles, een goede artiest met slechte muziek trouwens, dan moet je toch gewoon uitspelen? Ajax kan dan eventueel in De Galgenwaard spelen, wat ik trouwens hartstikke leuk had gevonden. Nogmaals: ik ken de regels niet, maar mijn gevoel zegt dat dit niet klopt."

Mike van der Hoorn deelt de mening van zijn trainer: "Dat slaat natuurlijk nergens op", zegt hij over de beslissing dat Ajax 'thuis' mag spelen in het KRAS Stadion. "Maar het is zoals het is."

Hoewel er nog geen definitieve beslissing is genomen, verwacht FC Utrecht zondag geen uitsupporters te mogen meenemen naar het vissersdorp. En dat zou Jans een enorme domper vinden: "Dat is zo jammer, want iedereen doet zo zijn best om supporters toe te laten. En dan hebben Volendam-supporters het bij Telstar verpest en mochten Groningen-supporters eerst ook niet komen Dan hoop ik zo dat ze degenen die dit doen ook echt oppakken, in plaats van dat collectieve straffen", aldus de FC Utrecht-coach.

Moet FC Utrecht de wedstrijd tegen Ajax thuis spelen? Praat mee in de comments!

Laden...
1778 stemmen
Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop
Meest relevant
Nieuwste
Oudste
10 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

Vriendje Stokvis
1.924 Reacties
635 Dagen lid
9.166 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 17
    + 1
avatar

Dit komt door de arrogantie bij Ajax. Die gaan er bij voorbaat al vanuit dat ze geen play offs spelen want daar zijn ze zogenaamd te groot voor. Dus de wedstrijd gewoon in de Galgenwaard laten spelen.

Jacob
88 Reacties
1.359 Dagen lid
186 Likes
Jacob
Link gekopieerd!
  • 12
    + 1
avatar

@Vriendje Stokvis volgens mij huurt Ajax het stadion. Als er dan de grootste concertreeks ooit wordt geboekt en je kan daar heel veel geld mee besparen terwijl je sinds 2006 geen playoffs meer gespeeld hebt, is het dan niet arroganter om te zeggen dat je dat geld niet nodig hebt? Zeker omdat je dus in geval van nood in een ander stadion terecht kunt

21
1.046 Reacties
222 Dagen lid
3.034 Likes
21
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

@Vriendje Stokvis Vergeet ook niet dat de arena niet puur een voetbalstadion is, maar een evenementencomplex is.

dilima1966
3.670 Reacties
1.100 Dagen lid
17.578 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 11
    + 1
avatar

Het is nu voor bijde teams eigenlijk neutraal terein net als voor Utrecht als ajax die er geen voordeel in hebben

0laf
1.272 Reacties
1.359 Dagen lid
5.805 Likes
0laf
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

@dilima1966een team heeft wel supporters mee. Is niet echt neutraal.

Verwijderde gebruiker
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Dat lag dus niet aan Ajax maar aan de gemeente van Volendam.geef niet zomaar Ajax de schuld

MerelK
39 Reacties
603 Dagen lid
94 Likes
MerelK
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Dat is een heel vreemde redenering.. als het stadion vol zit met Ajax aanhangers en Utrecht niemand mee mag nemen

Kramer
Erkende gebruiker! Meer info
2.966 Reacties
1.359 Dagen lid
19.902 Likes
Kramer
Link gekopieerd!
  • 14
    + 1
avatar

Altijd maar achteraf klagen 4 weken geleden hoorde je ze niet toen Ajax het al bekend maakte. En nu komen de regels hun niet uit en gaan ze klagen want ze willen het thuisvoordeel hebben. Lekker klagen bij de KNVB dan kunnen ze vooraf de regels aanpassen, je veranderd de regels niet pas wanneer ze jou niet uitkomen.

Kicker
395 Reacties
703 Dagen lid
888 Likes
Kicker
Link gekopieerd!
  • 4
    + 1
avatar

Het is maar goed dat Ron Jans niet daarover gaat, zou die anders maar van die rare beslissingen nemen. Gewoon in Volendam de wedstrijd laten spelen, prima stadion, leuke sfeer, de uitsupporters thuislaten en heb je ook geen gedonder. Geniet nu nog maar Jans, kan je later tegen je kleinkinderen zeggen dat je als trainer tegen Ajax je laatste wedstrijd hebt gespeeld.

Vriendje Stokvis
1.924 Reacties
635 Dagen lid
9.166 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Heb je geen gedonder? Ajax supporters komen toch ook. Als de stand ze niet aanstaat gooien ze bommen op het veld.

Jopie14
410 Reacties
133 Dagen lid
472 Likes
Jopie14
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

@Vriendje Stokvis. In de Kuip hangen netten voor de tribunes. Waar zou dat nou toch door komen?

Deblauwe1
732 Reacties
1.359 Dagen lid
1.568 Likes
Deblauwe1
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Dan moeten ze eerst beginnen met Ajaxsupporters thuis te laten. Is typisch dat daarvan supporters zijn gearresteerd voor geweldpleging en belediging voor of na die wedstrijd van woensdag

Jacob
88 Reacties
1.359 Dagen lid
186 Likes
Jacob
Link gekopieerd!
  • 9
    + 1
avatar

Iedereen moppert nu over de regels maar niemand zat te wachten op playoffs met een uit en thuis wedstrijd. Ik zou in zo'n geval gaan voor een neutraal terrein maar ze hebben voor een thuiswedstrijd voor de nr 5 gekozen. We gaan pas klagen over de regels als ze ons niet uitkomen.

Positievo
417 Reacties
176 Dagen lid
584 Likes
Positievo
Link gekopieerd!
  • 5
    + 1
avatar

Nou met die actie van de Groningen supporters kunnen we het aantal Utrecht supporters wel inschatten. Ik snap de wens maar iedereen begrijpt dat Ajax dat niet gaat doen, dat is ook niet de positie die Ajax heeft behaald. Het is een verlies voor de voetbalsupporters maar daar kunnen wij in NL goed mee leven

Jopie14
410 Reacties
133 Dagen lid
472 Likes
Jopie14
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Lees de reglementen van de bond eens door. Dat scheelt een hoop zwakzinnig gereutel.

MerelK
39 Reacties
603 Dagen lid
94 Likes
MerelK
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Zou veel logischer zijn, raar om op een andere plek te gaan spelen waar dan ook nog eens een deel van de supporters niet bij kan zijn

KlaasJanH
132 Reacties
975 Dagen lid
795 Likes
KlaasJanH
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

@Merel ach ja,het is wat het is he.

VARcheck
380 Reacties
354 Dagen lid
219 Likes
VARcheck
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Eens.

KlaasJanH
132 Reacties
975 Dagen lid
795 Likes
KlaasJanH
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Uuuu dacht europa in te gaan

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen

Reacties

Meest relevant
Nieuwste
Oudste
10 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

Vriendje Stokvis
1.924 Reacties
635 Dagen lid
9.166 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 17
    + 1
avatar

Dit komt door de arrogantie bij Ajax. Die gaan er bij voorbaat al vanuit dat ze geen play offs spelen want daar zijn ze zogenaamd te groot voor. Dus de wedstrijd gewoon in de Galgenwaard laten spelen.

Jacob
88 Reacties
1.359 Dagen lid
186 Likes
Jacob
Link gekopieerd!
  • 12
    + 1
avatar

@Vriendje Stokvis volgens mij huurt Ajax het stadion. Als er dan de grootste concertreeks ooit wordt geboekt en je kan daar heel veel geld mee besparen terwijl je sinds 2006 geen playoffs meer gespeeld hebt, is het dan niet arroganter om te zeggen dat je dat geld niet nodig hebt? Zeker omdat je dus in geval van nood in een ander stadion terecht kunt

21
1.046 Reacties
222 Dagen lid
3.034 Likes
21
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

@Vriendje Stokvis Vergeet ook niet dat de arena niet puur een voetbalstadion is, maar een evenementencomplex is.

dilima1966
3.670 Reacties
1.100 Dagen lid
17.578 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 11
    + 1
avatar

Het is nu voor bijde teams eigenlijk neutraal terein net als voor Utrecht als ajax die er geen voordeel in hebben

0laf
1.272 Reacties
1.359 Dagen lid
5.805 Likes
0laf
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

@dilima1966een team heeft wel supporters mee. Is niet echt neutraal.

Verwijderde gebruiker
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Dat lag dus niet aan Ajax maar aan de gemeente van Volendam.geef niet zomaar Ajax de schuld

MerelK
39 Reacties
603 Dagen lid
94 Likes
MerelK
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Dat is een heel vreemde redenering.. als het stadion vol zit met Ajax aanhangers en Utrecht niemand mee mag nemen

Kramer
Erkende gebruiker! Meer info
2.966 Reacties
1.359 Dagen lid
19.902 Likes
Kramer
Link gekopieerd!
  • 14
    + 1
avatar

Altijd maar achteraf klagen 4 weken geleden hoorde je ze niet toen Ajax het al bekend maakte. En nu komen de regels hun niet uit en gaan ze klagen want ze willen het thuisvoordeel hebben. Lekker klagen bij de KNVB dan kunnen ze vooraf de regels aanpassen, je veranderd de regels niet pas wanneer ze jou niet uitkomen.

Kicker
395 Reacties
703 Dagen lid
888 Likes
Kicker
Link gekopieerd!
  • 4
    + 1
avatar

Het is maar goed dat Ron Jans niet daarover gaat, zou die anders maar van die rare beslissingen nemen. Gewoon in Volendam de wedstrijd laten spelen, prima stadion, leuke sfeer, de uitsupporters thuislaten en heb je ook geen gedonder. Geniet nu nog maar Jans, kan je later tegen je kleinkinderen zeggen dat je als trainer tegen Ajax je laatste wedstrijd hebt gespeeld.

Vriendje Stokvis
1.924 Reacties
635 Dagen lid
9.166 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Heb je geen gedonder? Ajax supporters komen toch ook. Als de stand ze niet aanstaat gooien ze bommen op het veld.

Jopie14
410 Reacties
133 Dagen lid
472 Likes
Jopie14
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

@Vriendje Stokvis. In de Kuip hangen netten voor de tribunes. Waar zou dat nou toch door komen?

Deblauwe1
732 Reacties
1.359 Dagen lid
1.568 Likes
Deblauwe1
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Dan moeten ze eerst beginnen met Ajaxsupporters thuis te laten. Is typisch dat daarvan supporters zijn gearresteerd voor geweldpleging en belediging voor of na die wedstrijd van woensdag

Jacob
88 Reacties
1.359 Dagen lid
186 Likes
Jacob
Link gekopieerd!
  • 9
    + 1
avatar

Iedereen moppert nu over de regels maar niemand zat te wachten op playoffs met een uit en thuis wedstrijd. Ik zou in zo'n geval gaan voor een neutraal terrein maar ze hebben voor een thuiswedstrijd voor de nr 5 gekozen. We gaan pas klagen over de regels als ze ons niet uitkomen.

Positievo
417 Reacties
176 Dagen lid
584 Likes
Positievo
Link gekopieerd!
  • 5
    + 1
avatar

Nou met die actie van de Groningen supporters kunnen we het aantal Utrecht supporters wel inschatten. Ik snap de wens maar iedereen begrijpt dat Ajax dat niet gaat doen, dat is ook niet de positie die Ajax heeft behaald. Het is een verlies voor de voetbalsupporters maar daar kunnen wij in NL goed mee leven

Jopie14
410 Reacties
133 Dagen lid
472 Likes
Jopie14
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Lees de reglementen van de bond eens door. Dat scheelt een hoop zwakzinnig gereutel.

MerelK
39 Reacties
603 Dagen lid
94 Likes
MerelK
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Zou veel logischer zijn, raar om op een andere plek te gaan spelen waar dan ook nog eens een deel van de supporters niet bij kan zijn

KlaasJanH
132 Reacties
975 Dagen lid
795 Likes
KlaasJanH
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

@Merel ach ja,het is wat het is he.

VARcheck
380 Reacties
354 Dagen lid
219 Likes
VARcheck
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Eens.

KlaasJanH
132 Reacties
975 Dagen lid
795 Likes
KlaasJanH
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Uuuu dacht europa in te gaan

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen