Had Heerenveen - Ajax stilgelegd moeten worden? 'Dit was geen voetbal, dit hoort niet'

17 mei 2026, 17:16
Braude en Rosa in duel bij Heerenveen - Ajax in de stromende regen
Foto: © Imago
13 reacties

Wat Davy Klaassen en Sean Steur betreft was het veld van het Abe Lenstra Stadion in de tweede helft van de wedstrijd sc Heerenveen - Ajax 'onbespeelbaar'. Het duel werd echter 'gewoon' uitgespeeld en Ajax slaagde er niet in om de play-offs om Europees voetbal te ontlopen.

Door de zware nederlaag van FC Twente bij landskampioen PSV (5-1) had Ajax aan een zege op Heerenveen voldoende gehad om zich te verzekeren van de vierde plaats in de Eredivisie. Daarmee had de club zich geplaatst voor de tweede voorronde van de Europa League. De Amsterdammers speelden echter een moeizame wedstrijd, waarin beide ploegen wel wat kansen kregen op een treffer maar het doel niet een keer werd gevonden: 0-0.

'Dat is aan de heren in Zeist'

Artikel gaat verder onder video

In de loop van de tweede helft zorgde heftige regenval ervoor dat de bal nauwelijks meer rolde, wat vooral op de helft van de thuisploeg het geval was. Klaassen krijgt bij ESPN dan ook de vraag of hij vindt dat het duel wel uitgespeeld had moeten worden. "Dat is niet aan mij, dat is aan de heren in Zeist", reageert de aanvoerder van Ajax. "Het is onbespeelbaar, maar waarschijnlijk dachten ze: 'We gaan niet al die moeite doen voor zo'n laatste wedstrijd'. Maar nogmaals, daar hebben wij geen invloed op, dat is aan de mannen in Zeist. Ik kan me daar wel druk om maken, maar dat heeft helemaal geen zin."

'Dit is geen voetbal, dit hoort niet'

Even later verschijnt ook Klaassens ploeggenoot Sean Steur voor de camera's van de betaalzender. Hij laat zich in vergelijkbare bewoordingen uit over de slotfase. "De laatste twintig minuten, dat kan eigenlijk niet. De bal blijft liggen, sommige spelers zag ik zelfs lachen in het veld, van 'Wat gebeurt hier?'. Onbespeelbaar, maar had de wedstrijd stilgelegd moeten worden? Tja, de laatste twintig minuten werd niet meer gevoetbald. Dit is geen voetbal, dit hoort niet. Ja, dat vind ik wel jammer", aldus Steur.

Klaassen eerlijk: 'Geen honderd procent penalty'

Klaassen was na een uur spelen boos op scheidsrechter Joey Kooij. Na een duel met tegenstander Marcus Linday ging de Ajax-captain in de vijandelijke zestien naar de grond, maar de arbiter wilde niets van zijn roep om een penalty weten en ook de VAR greep niet in. "Op dat moment werd ik voor mijn gevoel getrokken", zegt Klaassen als hij naar het moment gevraagd wordt. Inmiddels heeft hij de beelden teruggezien en is hij minder zeker van zijn zaak: "Het was in ieder geval geen honderd procent penalty", aldus Klaassen.

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop
Meest relevant
Nieuwste
Oudste
8 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

dilima1966
3.638 Reacties
1.092 Dagen lid
17.504 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 10
    + 1
avatar

Nu wordt er allelei excuses gezocht ajax speelde gewoon net als het rest van het seizoen wat ze al gedaan hebben met de rem er op rampzalig wedstrijd laten zien na de wedstrijden weten de spelers precies waar het aan ligt met interviews maar ze leren er niet van. Het was gewoon weer een wanvertoning

dilima1966
3.638 Reacties
1.092 Dagen lid
17.504 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 4
    + 1
avatar

@Kevin Hommeles droom lekker verder als ze dit seizoen beter hadden gespeeld waren ze niet in deze situatie gekomen ze hebben links en rechts te veel laten liggen was voor 90% niet om aan te zien enige goede wedstrijd was tegen psv

Kevin Hommeles
163 Reacties
888 Dagen lid
878 Likes
Kevin Hommeles
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

@dilima1966 Niks excuus, ze horen gewoon vierde te worden en dat was ook gebeurd als men een bespeelbaar veld had.

ajax kampioen 2024-2025
273 Reacties
1.351 Dagen lid
222 Likes
ajax kampioen 2024-2025
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar
  1. KLAAZEN PENALTIE 100 %! REGEN 20 MINUTEN IN HET NADEEL VAN AJAX! NORMAAL STAAK DE VAR DE WEDSTRIJDT! EN DAN HEB IK HET HELEMAAL NIET OVER JOEY KOOIJ EN GODS. DIT HEB JE ZELF TOCH GEZIEN? RECHTSBACK TEGEN GODS . 10 OVERTREDINGEN EN NOG GEEN GEEL????????????
Kicker
358 Reacties
695 Dagen lid
803 Likes
Kicker
Link gekopieerd!
  • 10
    + 1
avatar

Geen excuses, Ajax bakte er niks van dit seizoen, verdiende 5e plek. Wat mij betreft verdienen wij ook geen Conference Leaque plek. Grote schoonmaak houden Jordi. Spelers die het Ajax-shirt onwaardig zijn eruit gooien.

Kramer
Erkende gebruiker! Meer info
2.954 Reacties
1.351 Dagen lid
19.875 Likes
Kramer
Link gekopieerd!
  • 7
    + 1
avatar

Als het niet de laatste wedstrijd was dan was hij stilgelegd. Maar het maakt niet uit, je had het in het uur ervoor moeten laten zien.

ajax kampioen 2024-2025
273 Reacties
1.351 Dagen lid
222 Likes
ajax kampioen 2024-2025
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

GEWOON OVER SPEELEN! Her zijn 2 schuldigen . eerste plaats. J0EY K00IJ! GODS ! 2E PLAATS DE VAR EN KNVB.20 MINUTEN KON DE BAL NIET MEER ROLEN ! in het nadeel van AJAX. AJAX SCHAKEL AVOCAAT IN !!!!!!!!!!!!!!

K. Daffie
192 Reacties
1.007 Dagen lid
901 Likes
K. Daffie
Link gekopieerd!
  • 5
    + 1
avatar

@ajax kampioen 2024-2025 Advocaat komt echt niet.

Veluwe
167 Reacties
229 Dagen lid
240 Likes
Veluwe
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Het hele jaar was dat wat Ajax speelde geen voetbal. En die wedstrijden zijn toch ook niet over gespeeld.

Vriendje Stokvis
1.917 Reacties
627 Dagen lid
9.149 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 6
    + 1
avatar

Beide elftallen hadden last van het veld dus wat maakt het uit.

Bassiedieallesbeterweet
Erkende gebruiker! Meer info
140 Reacties
1.351 Dagen lid
441 Likes
Bassiedieallesbeterweet
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Heren gaan we nu alles in de laatste wedstrijd proppen. Hou toch op, volgend jaar geen europeesvoetbal. Dan weer 7 jaar op de blaren zitten, opbouwen weer die club. En dan worden we weer kampioen

EttoE
87 Reacties
469 Dagen lid
130 Likes
EttoE
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Als een veld er voor de wedstrijd zo bij ligt wordt de wedstrijd afgelast. Ligt het er tijdens de wedstrijd zo bij, dan last je het restant af, ongeacht de tussenstand; had Heerenveen achtergestaan dan hadden ze ook terecht geprotesteerd; nu wilde de KNVB echter de competitie afronden ten koste van de blessurepreventie van spelers van beide teams, niet goed.

Wimpiefr
65 Reacties
1.350 Dagen lid
312 Likes
Wimpiefr
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Wat een gejank toch weer, als ze er in de 1e helft 2 hadden ingeschoten had je niemand gehoord. Daarbij, Heereveen had met een aantal counters ook last van het water... ze mogen blij zijn dat ze niet verloren hebben. En door...

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen

Reacties

Meest relevant
Nieuwste
Oudste
8 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

dilima1966
3.638 Reacties
1.092 Dagen lid
17.504 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 10
    + 1
avatar

Nu wordt er allelei excuses gezocht ajax speelde gewoon net als het rest van het seizoen wat ze al gedaan hebben met de rem er op rampzalig wedstrijd laten zien na de wedstrijden weten de spelers precies waar het aan ligt met interviews maar ze leren er niet van. Het was gewoon weer een wanvertoning

dilima1966
3.638 Reacties
1.092 Dagen lid
17.504 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 4
    + 1
avatar

@Kevin Hommeles droom lekker verder als ze dit seizoen beter hadden gespeeld waren ze niet in deze situatie gekomen ze hebben links en rechts te veel laten liggen was voor 90% niet om aan te zien enige goede wedstrijd was tegen psv

Kevin Hommeles
163 Reacties
888 Dagen lid
878 Likes
Kevin Hommeles
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

@dilima1966 Niks excuus, ze horen gewoon vierde te worden en dat was ook gebeurd als men een bespeelbaar veld had.

ajax kampioen 2024-2025
273 Reacties
1.351 Dagen lid
222 Likes
ajax kampioen 2024-2025
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar
  1. KLAAZEN PENALTIE 100 %! REGEN 20 MINUTEN IN HET NADEEL VAN AJAX! NORMAAL STAAK DE VAR DE WEDSTRIJDT! EN DAN HEB IK HET HELEMAAL NIET OVER JOEY KOOIJ EN GODS. DIT HEB JE ZELF TOCH GEZIEN? RECHTSBACK TEGEN GODS . 10 OVERTREDINGEN EN NOG GEEN GEEL????????????
Kicker
358 Reacties
695 Dagen lid
803 Likes
Kicker
Link gekopieerd!
  • 10
    + 1
avatar

Geen excuses, Ajax bakte er niks van dit seizoen, verdiende 5e plek. Wat mij betreft verdienen wij ook geen Conference Leaque plek. Grote schoonmaak houden Jordi. Spelers die het Ajax-shirt onwaardig zijn eruit gooien.

Kramer
Erkende gebruiker! Meer info
2.954 Reacties
1.351 Dagen lid
19.875 Likes
Kramer
Link gekopieerd!
  • 7
    + 1
avatar

Als het niet de laatste wedstrijd was dan was hij stilgelegd. Maar het maakt niet uit, je had het in het uur ervoor moeten laten zien.

ajax kampioen 2024-2025
273 Reacties
1.351 Dagen lid
222 Likes
ajax kampioen 2024-2025
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

GEWOON OVER SPEELEN! Her zijn 2 schuldigen . eerste plaats. J0EY K00IJ! GODS ! 2E PLAATS DE VAR EN KNVB.20 MINUTEN KON DE BAL NIET MEER ROLEN ! in het nadeel van AJAX. AJAX SCHAKEL AVOCAAT IN !!!!!!!!!!!!!!

K. Daffie
192 Reacties
1.007 Dagen lid
901 Likes
K. Daffie
Link gekopieerd!
  • 5
    + 1
avatar

@ajax kampioen 2024-2025 Advocaat komt echt niet.

Veluwe
167 Reacties
229 Dagen lid
240 Likes
Veluwe
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Het hele jaar was dat wat Ajax speelde geen voetbal. En die wedstrijden zijn toch ook niet over gespeeld.

Vriendje Stokvis
1.917 Reacties
627 Dagen lid
9.149 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 6
    + 1
avatar

Beide elftallen hadden last van het veld dus wat maakt het uit.

Bassiedieallesbeterweet
Erkende gebruiker! Meer info
140 Reacties
1.351 Dagen lid
441 Likes
Bassiedieallesbeterweet
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Heren gaan we nu alles in de laatste wedstrijd proppen. Hou toch op, volgend jaar geen europeesvoetbal. Dan weer 7 jaar op de blaren zitten, opbouwen weer die club. En dan worden we weer kampioen

EttoE
87 Reacties
469 Dagen lid
130 Likes
EttoE
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Als een veld er voor de wedstrijd zo bij ligt wordt de wedstrijd afgelast. Ligt het er tijdens de wedstrijd zo bij, dan last je het restant af, ongeacht de tussenstand; had Heerenveen achtergestaan dan hadden ze ook terecht geprotesteerd; nu wilde de KNVB echter de competitie afronden ten koste van de blessurepreventie van spelers van beide teams, niet goed.

Wimpiefr
65 Reacties
1.350 Dagen lid
312 Likes
Wimpiefr
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Wat een gejank toch weer, als ze er in de 1e helft 2 hadden ingeschoten had je niemand gehoord. Daarbij, Heereveen had met een aantal counters ook last van het water... ze mogen blij zijn dat ze niet verloren hebben. En door...

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen