Sneijder zag Van de Beek en Klaassen te vroeg vertrekken: ‘Dan sneeuw je onder’

20 mei 2026, 16:22
Wesley Sneijder
Foto: © Imago
2 reacties

Wesley Sneijder is van mening dat spelers als Davy Klaassen en Donny van de Beek te vroeg zijn vertrokken bij Ajax, zo stelt hij in Wes & Raf van Ziggo Sport. De oud-middenvelder noemt het tweetal als voorbeelden van spelers die nog niet genoeg naam hadden gemaakt in Nederland voordat ze naar het buitenland gingen.

Sneijder merkte tijdens zijn carrière op dat het er in het buitenland heel anders aan toe ging in de kleedkamer. “Daar zijn gewoon heel andere wetten. Je kwam binnen en ze zagen je als gevaar”, aldus de recordinternational van Oranje. “Daar werd gewoon helemaal niet tegen je gepraat door spelers die op jouw positie stonden. Dat heeft tijd nodig, dat moet je afdwingen.”

Artikel gaat verder onder video

De oud-middenvelder heeft dan ook advies voor jonge spelers. “Je moet pas naar het buitenland gaan als je echt een bepaalde status hebt gecreëerd in Nederland. Of je moet verschrikkelijk goed zijn”, gaat Sneijder verder. “Anders sneeuw je onder. Bij grote clubs, topclubs in het buitenland, ga je kapot.” Hij geeft aan dat er voldoende voorbeelden te vinden zijn van spelers die na ‘een goed jaartje bij Ajax’ de stap naar een grote buitenlandse club hebben gemaakt.

Als presentator Wytse van der Goot hem om namen vraagt, noemt Sneijder er twee: Van de Beek en Klaassen. Eerstgenoemde ging na een goed seizoen naar Manchester United, waar hij niet slaagde. Klaassens eerste avontuur in het buitenland was bij Everton, maar ook zonder veel succes. “Het is toch lastig.” Rafael van der Vaart haakt erop in: “Wij wisten dat we op veel niveau’s mee konden voetballen. Puur Klaassen en Donny, die hadden een kwaliteit: de zestien in, altijd die tweede bal en doelpunten maken.”

Dat is voor een dure aankoop niet voldoende, stelt Van der Vaart. “Hij (Sneijder, red.) werd gekocht voor veertig miljoen en op de eerste training denken ze: ‘Oh, ik snap het’. Dan word je ook aangespeeld. Maar als je Donny van de Beek haalt voor veertig miljoen en hij staat op de training…” Sneijder valt zijn tafelgenoot dan in de reden met de correctie dat Real Madrid 27 miljoen euro voor hem had betaald. “Kun je nagaan”, reageert Van der Vaart weer. “Dat zou nu 127 miljoen zijn”, denkt Sneijder.

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop
Meest relevant
Nieuwste
Oudste
2 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

Kicker
358 Reacties
695 Dagen lid
802 Likes
Kicker
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Van de Beek en Klaassen waren niet te vroeg bij Ajax weggegaan, ze waren respectievelijk 23 en 24 jaar. Het waren/zijn beiden geen topspelers. Ze hadden het geluk (met name van de Beek} dat ze in een team van topspelers speelden, dat uiteindelijk in de halve finale van de CL in 2019 werd uitgeschakeld door Tottenham Hotspurs. Voor talenten die uitgroeien tot topspelers zal het weinig uitmaken om op een jonge leeftijd de stap te maken naar een Europese topcompetitie. Frenkie de Jong was 22 jaar en Matthijs de Ligt 19 jaar toen ze naar Barcelona respectievelijk Juventus gingen.

vleermuis
623 Reacties
1.351 Dagen lid
1.605 Likes
vleermuis
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

donny van de beek mogen ze wel terug halen naar ajax vind ik..hij werd gewoon zwaar genaaid door ole solskjaer die ct een soort hangen en wurgen voetbal eiste..en van de beek verloor idd gelijk zn eerste duels dus donny was snel de sjaak en ging janken ipv met hangen en wurgen ehm 2de worden geloof..solskjaer geoofde erin en van debeek zocht gelijk de krant op ik wil basisplaats boehoe hoe..toch vind ik van de beek keigoed..hij zou alsnog kunnen excellereren..madrid had hij in de zak met ajax en iegenlijk kan hij dat dan nog steeds..van de vaart en sneider mogen heus wel kritiek hebben super spelers beide en een stuk beter als klaassen..is klassen zo slecht??mwah eigenlijk niet dat contract bij ik dacht inter heeft hij soepeltjes uitgedient..ik was niet terug gegaan naar ajax..toch nog een cluppie proberen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen

Reacties

Meest relevant
Nieuwste
Oudste
2 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

Kicker
358 Reacties
695 Dagen lid
802 Likes
Kicker
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Van de Beek en Klaassen waren niet te vroeg bij Ajax weggegaan, ze waren respectievelijk 23 en 24 jaar. Het waren/zijn beiden geen topspelers. Ze hadden het geluk (met name van de Beek} dat ze in een team van topspelers speelden, dat uiteindelijk in de halve finale van de CL in 2019 werd uitgeschakeld door Tottenham Hotspurs. Voor talenten die uitgroeien tot topspelers zal het weinig uitmaken om op een jonge leeftijd de stap te maken naar een Europese topcompetitie. Frenkie de Jong was 22 jaar en Matthijs de Ligt 19 jaar toen ze naar Barcelona respectievelijk Juventus gingen.

vleermuis
623 Reacties
1.351 Dagen lid
1.605 Likes
vleermuis
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

donny van de beek mogen ze wel terug halen naar ajax vind ik..hij werd gewoon zwaar genaaid door ole solskjaer die ct een soort hangen en wurgen voetbal eiste..en van de beek verloor idd gelijk zn eerste duels dus donny was snel de sjaak en ging janken ipv met hangen en wurgen ehm 2de worden geloof..solskjaer geoofde erin en van debeek zocht gelijk de krant op ik wil basisplaats boehoe hoe..toch vind ik van de beek keigoed..hij zou alsnog kunnen excellereren..madrid had hij in de zak met ajax en iegenlijk kan hij dat dan nog steeds..van de vaart en sneider mogen heus wel kritiek hebben super spelers beide en een stuk beter als klaassen..is klassen zo slecht??mwah eigenlijk niet dat contract bij ik dacht inter heeft hij soepeltjes uitgedient..ik was niet terug gegaan naar ajax..toch nog een cluppie proberen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen