Sutalo zakt door het ijs in Groningen: 'Alles en iedereen kwijt, geen idee waar hij staat'

8 maart 2026, 08:55
Davy Klaassen, Josip Sutalo en Wout Weghorst tijdens Ajax - FC Groningen
Foto: © Imago / Realtimes
8 reacties
Maak ons je Google-favoriet

Ajax-verdediger Josip Sutalo maakte zaterdag bepaald geen beste beurt in het uitduel bij FC Groningen, zo klinkt het in de nabeschouwing bij ESPN. De Kroaat stond bij de 1-0 van Thom van Bergen totaal niet in positie en ging ook bij beide treffers van Oskar Zawada, die de eindstand op 3-1 bepaalde, niet vrijuit.

Sutalo vormde in de Euroborg een centraal duo met Youri Baas. Er waren amper vijf minuten gespeeld toen een splijtende pass van (nota bene) Ajax-huurling Dies Janse hem in de problemen bracht. Van Bergen liep uit de rug van Sutalo en schoot via de uitkomende Ajax-doelman Maarten Paes de 1-0 tegen de touwen. Ajax kwam via Davy Klaassen voor rust nog wel terug tot 1-1, maar twee treffers van Zawada deden de Amsterdammers uiteindelijk de das om. Bij de eerste werd de Pool in de zestien verdedigd door diezelfde Klaassen terwijl Sutalo iets verderop lucht stond te dekken, zijn tweede maakte hij door een perfect aangesneden voorzet van Thijmen Blokzijl tegendraads binnen te koppen.

Artikel gaat verder onder video

Tijdens de nabeschouwing leggen ESPN-presentator Pascal Kamperman en analist Kenneth Perez de vinger op de zere plek. "Ik zat net nog even naar die tweede tegengoal te kijken, Sutalo is alles en iedereen kwijt. Die heeft geen idee waar hij staat." Perez beaamt dat, maar zag hetzelfde ook verkeerd gaan bij de 1-1 van Klaassen. "Daar waren de Groningen-verdedigers de spelers van Ajax ook helemaal kwijt."

Het past in een breder plaatje, betoogt Perez vervolgens. "Dit is wat we vaker zien; dat er eigenlijk niet écht verdedigd wordt. Wat doen de meeste verdedigers? Kijk: oriëntatie is een groot goed. Als je alleen maar oog voor de bal hebt en geen idee hebt waar je tegenstander heenloopt of beweegt, of dat je je niet oriënteert... dan kan je verrast worden. Dat gebeurt heel vaak. Soms wordt het geen goal, maar nu wel en dan schenken we daar geen aandacht aan. Maar als je boven zit te kijken: het gebeurt misschien wel vijftien keer in een wedstrijd", besluit de Deen.

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop
Meest relevant
Nieuwste
Oudste
5 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

dilima1966
3.715 Reacties
1.112 Dagen lid
17.682 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 6
    + 1
avatar

Grim is ook de schuldig hier in om iedere keer weer saluto wijndal en nog een paar op te stellen die de zwakste schakel in het elftal zijn na heitinga heeft grim als hoofdtrainer niets te zoeken bij ajax

12deman
962 Reacties
364 Dagen lid
813 Likes
12deman
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Na het ophemelen van spelers , het pushen van transfersommen het lobbyen, blijkt dit Ajax kwalitatief failliet. Nu de tweede plaats uit het zicht raakt komt de financiële klap. Kortom grote schoonmaak. Spelers verkopen veel geld afschrijven en helemaal opnieuw beginnen.

dilima1966
3.715 Reacties
1.112 Dagen lid
17.682 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

@12deman. Ze hebben al veel geld verloren aan verkoop van spelers en riante bonussen uitgedeeld aan de spelers nu al een paar spelers afschrijving en tegen hun zeggen dat ze niet meer welkom op de training van het eerste elftal en ook niet in de kleedkamer tweede mee laten trainen en dat ze uitkijken kunnen naar een andere club

dilima1966
3.715 Reacties
1.112 Dagen lid
17.682 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

@Vriendje Stokvis ja dan moet je de andere clubs dronken voeren voor de wedstrijden

Vriendje Stokvis
1.939 Reacties
647 Dagen lid
9.218 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Tweede plaats gaat gewoon naar Ajax hoor. Feyenoord gaat vandaag ook niet winnen.

CG
3.555 Reacties
1.069 Dagen lid
14.022 Likes
CG
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Iedereen zakte door het ijs, maar dat is na gisteren al minimaal zes wedstrijden zichtbaar. Ik vraag me af wanneer Ajax (misschien) voor het laatst als zevende geëindigd is!!

Allback
Erkende gebruiker! Meer info
1.159 Reacties
1.370 Dagen lid
5.810 Likes
Allback
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Sutalo zakte helemaal niet door het ijs, die haalde gewoon zijn niveau. Een niveau wat niet genoeg is voor Ajax. In zijn eerste wedstrijden liet hij al zien er niets van te kunnen. Vorig jaar steeg hij een paar wedstrijden boven zijn niveau uit en nu zit hij weer op zijn vertrouwde kunnen. Dramatisch slechte verdediger, doet maar wat.

Jopie14
423 Reacties
144 Dagen lid
493 Likes
Jopie14
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

De spelers zijn gewoonweg niet fit genoeg. Dat is al het hele seizoen het geval. En als je niet fit genoeg bent, wordt je overlopen door de tegenstander.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen

Reacties

Meest relevant
Nieuwste
Oudste
5 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

dilima1966
3.715 Reacties
1.112 Dagen lid
17.682 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 6
    + 1
avatar

Grim is ook de schuldig hier in om iedere keer weer saluto wijndal en nog een paar op te stellen die de zwakste schakel in het elftal zijn na heitinga heeft grim als hoofdtrainer niets te zoeken bij ajax

12deman
962 Reacties
364 Dagen lid
813 Likes
12deman
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Na het ophemelen van spelers , het pushen van transfersommen het lobbyen, blijkt dit Ajax kwalitatief failliet. Nu de tweede plaats uit het zicht raakt komt de financiële klap. Kortom grote schoonmaak. Spelers verkopen veel geld afschrijven en helemaal opnieuw beginnen.

dilima1966
3.715 Reacties
1.112 Dagen lid
17.682 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

@12deman. Ze hebben al veel geld verloren aan verkoop van spelers en riante bonussen uitgedeeld aan de spelers nu al een paar spelers afschrijving en tegen hun zeggen dat ze niet meer welkom op de training van het eerste elftal en ook niet in de kleedkamer tweede mee laten trainen en dat ze uitkijken kunnen naar een andere club

dilima1966
3.715 Reacties
1.112 Dagen lid
17.682 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

@Vriendje Stokvis ja dan moet je de andere clubs dronken voeren voor de wedstrijden

Vriendje Stokvis
1.939 Reacties
647 Dagen lid
9.218 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Tweede plaats gaat gewoon naar Ajax hoor. Feyenoord gaat vandaag ook niet winnen.

CG
3.555 Reacties
1.069 Dagen lid
14.022 Likes
CG
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Iedereen zakte door het ijs, maar dat is na gisteren al minimaal zes wedstrijden zichtbaar. Ik vraag me af wanneer Ajax (misschien) voor het laatst als zevende geëindigd is!!

Allback
Erkende gebruiker! Meer info
1.159 Reacties
1.370 Dagen lid
5.810 Likes
Allback
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Sutalo zakte helemaal niet door het ijs, die haalde gewoon zijn niveau. Een niveau wat niet genoeg is voor Ajax. In zijn eerste wedstrijden liet hij al zien er niets van te kunnen. Vorig jaar steeg hij een paar wedstrijden boven zijn niveau uit en nu zit hij weer op zijn vertrouwde kunnen. Dramatisch slechte verdediger, doet maar wat.

Jopie14
423 Reacties
144 Dagen lid
493 Likes
Jopie14
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

De spelers zijn gewoonweg niet fit genoeg. Dat is al het hele seizoen het geval. En als je niet fit genoeg bent, wordt je overlopen door de tegenstander.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen