Mario van der Ende zet vraagtekens bij de buitenspellijn die zondag werd getoond na het doelpunt van Mika Godts in de wedstrijd tussen FC Twente en Ajax.
Godts maakte zondag de 1-3 voor Ajax, nadat hij werd bediend door Raúl Moro. Scheidsrechter Serdar Gözübüyük keurde het doelpunt goed en videoscheidsrechter Pol van Boekel zag geen reden om in te grijpen.
In de live-uitzending van ESPN werd vervolgens de lijn getoond op basis waarvan het besluit genomen zou zijn. “Als dit het gebruikte beeld is, lijken wat extra lessen meetkunde geen kwaad te kunnen”, schrijft voormalig scheidsrechter Van der Ende op X.
Tijdens de wedstrijd zetten sommige kijkers al vraagtekens bij de lijn. Het valt bijvoorbeeld op dat de lijn niet parallel lijkt te lopen aan de zestienmeterlijn. Maar: de vijfmeterlijn loopt ook niet parallel aan de zestienmeterlijn; dat heeft vermoedelijk te maken met het perspectief, want in werkelijkheid zijn die wel parallel.
Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.
Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.
Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.
Wat er gebeurt, is simpel. Het wedstrijdbeeld dat wij zien, komt van een camera die schuin boven het veld staat. Alle lijnen richting het doel lopen in perspectief naar elkaar toe — dat hoort zo. De televisiezender plakt daar later een “buitenspel‑lijn” bovenop, maar die lijn is vaak gewoon een platte 2D‑overlay. Ze houdt geen rekening met de hellingshoek van de camera. Gevolg: die lijn lijkt bijna horizontaal terwijl de strafschoplijn eronder duidelijk schuin wegloopt. In werkelijkheid hoort de virtuele lijn juist exact parallel te lopen met die strafschoplijn. Het verschil is klein (3 à 4 graden), maar ons brein is gevoelig voor zulke afwijkingen — en ziet terecht dat het niet klopt. De officiële VAR‑lijnen werken gelukkig anders: die worden in 3D geprojecteerd vanuit een gekalibreerde camera‑positie en zijn wél natuurgetrouw evenwijdig. Kort samengevat: De tv‑lijn is voor het publiek, de VAR‑lijn is voor de waarheid. Groetjes van een Feyenoorder
af en toe denk ik zo dat ze bij een club die regel zo hanteren dat ze dat poppetje op het beeld beetje naar voren of naar achteren kunnen schuiven zoals ze in die reconstructies doen! en zo kan je er voor zorgen dat ze inderdaad geen buitenspel meer staan!! want in het begin dacht ik meteen hee dat is buitenspel en toen kreeg je het beeld te zien en het poppetje klopte ineens helemaal niet meer met wat ik gezien heb!! volgens mij sjoemelen ze daar mee en daarom duurt die var volgens mij vaak zo lang!!
Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.
Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.
Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.
Wat er gebeurt, is simpel. Het wedstrijdbeeld dat wij zien, komt van een camera die schuin boven het veld staat. Alle lijnen richting het doel lopen in perspectief naar elkaar toe — dat hoort zo. De televisiezender plakt daar later een “buitenspel‑lijn” bovenop, maar die lijn is vaak gewoon een platte 2D‑overlay. Ze houdt geen rekening met de hellingshoek van de camera. Gevolg: die lijn lijkt bijna horizontaal terwijl de strafschoplijn eronder duidelijk schuin wegloopt. In werkelijkheid hoort de virtuele lijn juist exact parallel te lopen met die strafschoplijn. Het verschil is klein (3 à 4 graden), maar ons brein is gevoelig voor zulke afwijkingen — en ziet terecht dat het niet klopt. De officiële VAR‑lijnen werken gelukkig anders: die worden in 3D geprojecteerd vanuit een gekalibreerde camera‑positie en zijn wél natuurgetrouw evenwijdig. Kort samengevat: De tv‑lijn is voor het publiek, de VAR‑lijn is voor de waarheid. Groetjes van een Feyenoorder
af en toe denk ik zo dat ze bij een club die regel zo hanteren dat ze dat poppetje op het beeld beetje naar voren of naar achteren kunnen schuiven zoals ze in die reconstructies doen! en zo kan je er voor zorgen dat ze inderdaad geen buitenspel meer staan!! want in het begin dacht ik meteen hee dat is buitenspel en toen kreeg je het beeld te zien en het poppetje klopte ineens helemaal niet meer met wat ik gezien heb!! volgens mij sjoemelen ze daar mee en daarom duurt die var volgens mij vaak zo lang!!