FC Groningen woest: Van Mosselveld sluit boycot van kraker tegen Ajax niet uit

18 mei 2026, 16:31
Frank Van Mosselveld
Foto: © Imago
11 reacties

FC Groningen overweegt een bizarre en keiharde maatregel. Directeur Frank van Mosselveld sluit niet uit dat de club weigert te spelen in de halve finale van de play-offs tegen Ajax. Hij is woedend omdat er donderdag geen Groningen-fans mee mogen naar Volendam.

Ajax moet voor de play-offs uitwijken naar het stadion van FC Volendam, omdat de eigen Johan Cruijff ArenA bezet is vanwege een concert van Harry Styles. Maar na misdragingen van Volendam-fans afgelopen zondag heeft de burgemeester besloten dat er donderdag helemaal geen uitsupporters het dorp in mogen. Groningen is daar nu de dupe van.

'Te gek voor woorden'

Artikel gaat verder onder video

Van Mosselveld reageerde maandagmiddag stomverbaasd bij RTV Noord. "Dit is zo onrechtvaardig", briest de directeur. "Het verrast en overvalt ons. We kijken nu wat we hiertegen kunnen doen. Dit is echt te gek voor woorden."

De club zegt in afwachting te zijn van het definitieve standpunt van het competitiebestuur van de KNVB. "Als de burgemeester vindt dat meerdere clubs niet ontvangen kunnen worden in zijn gemeente, is het heel wrang en bijzonder dat juist de uitsupporters worden bestraft. Dit hebben we niet eerder meegemaakt, maar het kan blijkbaar dus nóg gekker in ons land: dat drie supportersgroeperingen niet mogen komen", aldus Van Mosselveld.

Het meest frustrerende voor Groningen is dat de club dit weken geleden al zag aankomen. Van Mosselveld kaartte dit scenario op 23 april al aan bij de KNVB. "Ik vroeg toen al: wat als dit gebeurt? Ik vind het al raar dat we naar een ander stadion moeten uitwijken, maar het mag nooit zo zijn dat uitsupporters dan de dupe worden. En nu gebeurt het dus alsnog."

Komt er een boycot?

Groningen hoopt dat de wedstrijd verplaatst kan worden naar de Euroborg, omdat ze in het Noorden wél snel supporters kunnen ontvangen. Mocht de KNVB of de burgemeester niet meebewegen, dan sluit Groningen niets uit. Zelfs niet het weigeren van de wedstrijd. "Alle scenario’s liggen op tafel, ook een boycot", is Van Mosselveld duidelijk. "Dit is zo onacceptabel en onrechtvaardig."

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop
Meest relevant
Nieuwste
Oudste
8 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

Vriendje Stokvis
1.917 Reacties
627 Dagen lid
9.149 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 17
    + 1
avatar

Gewoon in de Euroborg laten spelen. Ik hou mijn hart vast voor de "Ajax supporters" in Volendam.

21
992 Reacties
214 Dagen lid
2.841 Likes
21
Link gekopieerd!
  • 10
    + 1
avatar

@Vriendje Stokvis inderdaad.

21
992 Reacties
214 Dagen lid
2.841 Likes
21
Link gekopieerd!
  • 21
    + 1
avatar

Het verbannen van uitsupporters terwijl je wel een heel stadion met Ajacieden toelaat… wat denken ze dat er gebeurt in zo’n klein vissersdorp als Ajax eruit vliegt? Ik zou m’n auto dan maar ergens buiten Volendam parkeren. Ik snap de reactie van FC Groningen volledig. Je haalt de play offs, dan hoort daar ook gewoon het recht bij om je supporters mee te nemen.

Martin0345
305 Reacties
1.071 Dagen lid
1.367 Likes
Martin0345
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Zeg dan gewoon dat je liever op vakantie was gegaan

Martine
292 Reacties
487 Dagen lid
853 Likes
Martine
Link gekopieerd!
  • 15
    + 1
avatar

@Martin0345 wat een absurde reactie. Groningen heeft groot gelijk.

Kevin Hommeles
163 Reacties
888 Dagen lid
878 Likes
Kevin Hommeles
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Richt je lekker op de instanties, Ajax heeft hier echt niets mee te maken. Gefrusteerde types.

Jacob
83 Reacties
1.351 Dagen lid
184 Likes
Jacob
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Volgens mij richt niemand zich op Ajax. FC Groningen heeft het in het artikel alleen over de KNVB. En de frustratie lijkt me terecht, want ze zagen dit mijlenver aankomen.

Quarlon
Erkende gebruiker! Meer info
1.157 Reacties
1.351 Dagen lid
4.274 Likes
Quarlon
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Snap het gevoel van onrechtvaardigheid wel. Dat is terecht. Maar als je niet komt opdagen is het 3-0 verlies. Dat gaan ze vast niet riskeren

K. Daffie
192 Reacties
1.007 Dagen lid
901 Likes
K. Daffie
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Ajax supporters zijn toch ook uit supporters. De Arena is voor de thuiswedstrijd.

CG
3.525 Reacties
1.049 Dagen lid
13.998 Likes
CG
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Verplicht winnen blijft zeker een topprioriteit voor Ajax!!

NL_1963
26 Reacties
533 Dagen lid
37 Likes
NL_1963
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Spelen in het stadion van Ajax was niet mogelijk. De oplossing lag zo voor de hand. Maar, nee...

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen

Reacties

Meest relevant
Nieuwste
Oudste
8 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

Vriendje Stokvis
1.917 Reacties
627 Dagen lid
9.149 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 17
    + 1
avatar

Gewoon in de Euroborg laten spelen. Ik hou mijn hart vast voor de "Ajax supporters" in Volendam.

21
992 Reacties
214 Dagen lid
2.841 Likes
21
Link gekopieerd!
  • 10
    + 1
avatar

@Vriendje Stokvis inderdaad.

21
992 Reacties
214 Dagen lid
2.841 Likes
21
Link gekopieerd!
  • 21
    + 1
avatar

Het verbannen van uitsupporters terwijl je wel een heel stadion met Ajacieden toelaat… wat denken ze dat er gebeurt in zo’n klein vissersdorp als Ajax eruit vliegt? Ik zou m’n auto dan maar ergens buiten Volendam parkeren. Ik snap de reactie van FC Groningen volledig. Je haalt de play offs, dan hoort daar ook gewoon het recht bij om je supporters mee te nemen.

Martin0345
305 Reacties
1.071 Dagen lid
1.367 Likes
Martin0345
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Zeg dan gewoon dat je liever op vakantie was gegaan

Martine
292 Reacties
487 Dagen lid
853 Likes
Martine
Link gekopieerd!
  • 15
    + 1
avatar

@Martin0345 wat een absurde reactie. Groningen heeft groot gelijk.

Kevin Hommeles
163 Reacties
888 Dagen lid
878 Likes
Kevin Hommeles
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Richt je lekker op de instanties, Ajax heeft hier echt niets mee te maken. Gefrusteerde types.

Jacob
83 Reacties
1.351 Dagen lid
184 Likes
Jacob
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Volgens mij richt niemand zich op Ajax. FC Groningen heeft het in het artikel alleen over de KNVB. En de frustratie lijkt me terecht, want ze zagen dit mijlenver aankomen.

Quarlon
Erkende gebruiker! Meer info
1.157 Reacties
1.351 Dagen lid
4.274 Likes
Quarlon
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Snap het gevoel van onrechtvaardigheid wel. Dat is terecht. Maar als je niet komt opdagen is het 3-0 verlies. Dat gaan ze vast niet riskeren

K. Daffie
192 Reacties
1.007 Dagen lid
901 Likes
K. Daffie
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Ajax supporters zijn toch ook uit supporters. De Arena is voor de thuiswedstrijd.

CG
3.525 Reacties
1.049 Dagen lid
13.998 Likes
CG
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Verplicht winnen blijft zeker een topprioriteit voor Ajax!!

NL_1963
26 Reacties
533 Dagen lid
37 Likes
NL_1963
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Spelen in het stadion van Ajax was niet mogelijk. De oplossing lag zo voor de hand. Maar, nee...

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen