Kees Smit vond het 'niet meer leuk' bij Ajax en koos daarom voor avontuur bij AZ

16 november 2025, 15:22
Kees Smit en Ajax
Foto: © Imago/realtimes
17 reacties
Maak ons je Google-favoriet

Kees Smit komt uit voor AZ, maar had net zo goed in het shirt van Ajax kunnen spelen. De talentvolle middenvelder moest op jonge leeftijd de keuze maken tussen de clubs uit Alkmaar en Amsterdam. Uiteindelijk maakte AZ maakte meer indruk op hem.

Op negenjarige leeftijd legde AZ de 19-jarige voetballer uit Heiloo vast. Op dat moment was ook Ajax geïnteresseerd: "Bij AZ kwam ik niet alleen in een hoger team, ik vond het er ook leuker", zegt de middenvelder van Jong Oranje in gesprek met het magazine Helden.

Artikel gaat verder onder video

Smit vervolgt: "Ik heb wel serieus over Ajax nagedacht, heb ook aan wat trainingen meegedaan, maar na de vierde training ben ik niet meer gekomen", geeft de spelmaker van AZ aan. Dat had te maken met het feit dat de omgeving waar hij in Amsterdam terechtkwam niet zo goed bij hem paste.

Smit vond teamgenoten bij Ajax niet leuk

"Ik vond het niet leuk meer. De jongens die daar speelden waren heel mans, brutaler dan ik, dat was ik niet zo gewend. AZ paste beter bij me", stelt hij.

Smit maakt momenteel deel uit van de selectie van Jong Oranje, maar wordt al veelvuldig in verband gebracht met het Nederlands elftal: "Ik weet niet of ik nu al klaar ben voor het Nederlands elftal. Ik ben goed op weg, maar vind ook dat ik – in ieder geval dit seizoen – meer moet laten zien bij AZ. Maar natuurlijk zou het heel mooi zijn om nu al geselecteerd te worden voor het Nederlands elftal."

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop
Meest relevant
Nieuwste
Oudste
7 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

Dominic Mostert
Erkende gebruiker! Meer info
49 Reacties
1.237 Dagen lid
243 Likes
Dominic Mostert
Link gekopieerd!
  • 13
    + 1
avatar

Een aantal gebruikers zijn geband die constant bijdragen aan een negatieve sfeer op de website. Dat zijn gebruikers die constant provoceren (zoals descheids) en gebruikers die altijd de vermoorde onschuld spelen, maar tegelijkertijd bijdragen aan de negatieve sfeer (Marc Overtwix). Verder nog een paar andere gebruikers. Hopelijk kunnen de reacties nu weer voetbalinhoudelijk worden, in plaats van die constante oorlogjes onderling. Ook beweringen dat we "toch weer een clickbaitsite" zijn geworden leiden tot een ban. We steken onze nek uit door als een van de weinige voetbalsites man en paard te noemen in de kop. Dat geldt ook voor de kop van dit artikel, waarin precies beschreven staat waar het verhaal over gaat en zelfs de letterlijke woorden van Kees Smit ('ik vond het niet leuk meer') terugkomen. Er wordt helemaal niet beweerd of geïnsinueerd dat hij daar jarenlang speelde, dat is een eigen interpretatie. Zo zul je wellicht af en toe koppen blijven tegenkomen waar je persoonlijk een probleem mee hebt. In plaats van te focussen op 1 van de 20 koppen, kun je ook dankbaar zijn voor de andere 19, in plaats van op basis van 1 kop de hele website te definiëren. Als je onze website niet op prijs stelt, mag je een andere website zoeken die beter aansluit bij je behoeften. Wij bieden een gratis product aan, niemand verplicht je om er gebruik van te maken. Kritiek op ons beleid mag prima, mail het naar me. Hier commenten is alleen maar scoren voor de bühne.

Dominic Mostert
Erkende gebruiker! Meer info
49 Reacties
1.237 Dagen lid
243 Likes
Dominic Mostert
Link gekopieerd!
  • 12
    + 1
avatar

Sterker nog, hij was binnen een paar minuten al terug. Hij kan jullie toch niet missen. We hebben nu echter nieuwe tools, waarmee we kunnen zien welke vorige accounts een gebruiker heeft gehad. Dus zijn nieuwe account is ook direct verbannen. Binnenkort worden reacties van nieuwe accounts ook niet meer automatisch zichtbaar, en zetten we hopelijk een volgende stap naar een betere sfeer hier.

HenkDeTank
123 Reacties
230 Dagen lid
189 Likes
HenkDeTank
Link gekopieerd!
  • 6
    + 1
avatar

@Dominic Mostert: mooi. Maar descheids is morgen of vanavond al weer terug met een nieuw account, hetzelfde als na zijn vorige 3 bans

Quarlon
Erkende gebruiker! Meer info
1.168 Reacties
1.367 Dagen lid
4.290 Likes
Quarlon
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

@Dominic Mostert erg goed te horen!

Andreas
16 Reacties
1.166 Dagen lid
56 Likes
Andreas
Link gekopieerd!
  • 8
    + 1
avatar

Titel is inderdaad erg suggestief: door te stellen dat hij het niet 'meer' leuk vond bij Ajax lijkt het net alsof hij lang in de jeugdopleiding daar gezeten heeft. Alleen waren het maar 4 trainingen...

Vriendje Stokvis
1.937 Reacties
643 Dagen lid
9.209 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 5
    + 1
avatar

Goede keuze van Kees Smit. Kees Smit wild een club met ambitie en dat heeft AZ. Mooie club.

Noxin
112 Reacties
1.366 Dagen lid
234 Likes
Noxin
Link gekopieerd!
  • 5
    + 1
avatar

Hoe vaak moeten we dit artikel nog terug zien?

Mike
Erkende gebruiker! Meer info
871 Reacties
1.367 Dagen lid
5.275 Likes
Mike
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Belangrijk verschil is ook de Heiloo onder de rook van Alkmaar is en letterlijk op fietsafstand van het stadion. En Amsterdam niet. Dus nog kunnen spelen met je vriendjes, leuke dingen doen met je vriendjes, of in een busje naar Ajax? Prioriteiten zijn anders op die leeftijd.

Vrij Dag
696 Reacties
766 Dagen lid
1.044 Likes
Vrij Dag
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Ik snap dit wel hoor op die leeftijd. Jongens uit de stad zijn veel gebekter dan jongens uit de provincie. De leiders bij deze elftallen, Witsche en nog wat van deze jongens hebben het veld dan ook moeten ruimen..Zij begrepen en wellicht begrijpen nog steeds niet dat elk mens. leerling, voetballer(tje) anders moet worden aangepakt. Goes en die malloot die na Ajax naar Az ging, mislukte in het buitenland en nu bij Utrecht speelt liepen ook rond Misschien die laatste niet te oud?

Vriendje Stokvis
1.937 Reacties
643 Dagen lid
9.209 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Wanneer heb ik volgens jou racistische uitingen gedaan? Het is me nogal wat waar jij mij van beschuldigd.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen

Reacties

Meest relevant
Nieuwste
Oudste
7 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

Dominic Mostert
Erkende gebruiker! Meer info
49 Reacties
1.237 Dagen lid
243 Likes
Dominic Mostert
Link gekopieerd!
  • 13
    + 1
avatar

Een aantal gebruikers zijn geband die constant bijdragen aan een negatieve sfeer op de website. Dat zijn gebruikers die constant provoceren (zoals descheids) en gebruikers die altijd de vermoorde onschuld spelen, maar tegelijkertijd bijdragen aan de negatieve sfeer (Marc Overtwix). Verder nog een paar andere gebruikers. Hopelijk kunnen de reacties nu weer voetbalinhoudelijk worden, in plaats van die constante oorlogjes onderling. Ook beweringen dat we "toch weer een clickbaitsite" zijn geworden leiden tot een ban. We steken onze nek uit door als een van de weinige voetbalsites man en paard te noemen in de kop. Dat geldt ook voor de kop van dit artikel, waarin precies beschreven staat waar het verhaal over gaat en zelfs de letterlijke woorden van Kees Smit ('ik vond het niet leuk meer') terugkomen. Er wordt helemaal niet beweerd of geïnsinueerd dat hij daar jarenlang speelde, dat is een eigen interpretatie. Zo zul je wellicht af en toe koppen blijven tegenkomen waar je persoonlijk een probleem mee hebt. In plaats van te focussen op 1 van de 20 koppen, kun je ook dankbaar zijn voor de andere 19, in plaats van op basis van 1 kop de hele website te definiëren. Als je onze website niet op prijs stelt, mag je een andere website zoeken die beter aansluit bij je behoeften. Wij bieden een gratis product aan, niemand verplicht je om er gebruik van te maken. Kritiek op ons beleid mag prima, mail het naar me. Hier commenten is alleen maar scoren voor de bühne.

Dominic Mostert
Erkende gebruiker! Meer info
49 Reacties
1.237 Dagen lid
243 Likes
Dominic Mostert
Link gekopieerd!
  • 12
    + 1
avatar

Sterker nog, hij was binnen een paar minuten al terug. Hij kan jullie toch niet missen. We hebben nu echter nieuwe tools, waarmee we kunnen zien welke vorige accounts een gebruiker heeft gehad. Dus zijn nieuwe account is ook direct verbannen. Binnenkort worden reacties van nieuwe accounts ook niet meer automatisch zichtbaar, en zetten we hopelijk een volgende stap naar een betere sfeer hier.

HenkDeTank
123 Reacties
230 Dagen lid
189 Likes
HenkDeTank
Link gekopieerd!
  • 6
    + 1
avatar

@Dominic Mostert: mooi. Maar descheids is morgen of vanavond al weer terug met een nieuw account, hetzelfde als na zijn vorige 3 bans

Quarlon
Erkende gebruiker! Meer info
1.168 Reacties
1.367 Dagen lid
4.290 Likes
Quarlon
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

@Dominic Mostert erg goed te horen!

Andreas
16 Reacties
1.166 Dagen lid
56 Likes
Andreas
Link gekopieerd!
  • 8
    + 1
avatar

Titel is inderdaad erg suggestief: door te stellen dat hij het niet 'meer' leuk vond bij Ajax lijkt het net alsof hij lang in de jeugdopleiding daar gezeten heeft. Alleen waren het maar 4 trainingen...

Vriendje Stokvis
1.937 Reacties
643 Dagen lid
9.209 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 5
    + 1
avatar

Goede keuze van Kees Smit. Kees Smit wild een club met ambitie en dat heeft AZ. Mooie club.

Noxin
112 Reacties
1.366 Dagen lid
234 Likes
Noxin
Link gekopieerd!
  • 5
    + 1
avatar

Hoe vaak moeten we dit artikel nog terug zien?

Mike
Erkende gebruiker! Meer info
871 Reacties
1.367 Dagen lid
5.275 Likes
Mike
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Belangrijk verschil is ook de Heiloo onder de rook van Alkmaar is en letterlijk op fietsafstand van het stadion. En Amsterdam niet. Dus nog kunnen spelen met je vriendjes, leuke dingen doen met je vriendjes, of in een busje naar Ajax? Prioriteiten zijn anders op die leeftijd.

Vrij Dag
696 Reacties
766 Dagen lid
1.044 Likes
Vrij Dag
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Ik snap dit wel hoor op die leeftijd. Jongens uit de stad zijn veel gebekter dan jongens uit de provincie. De leiders bij deze elftallen, Witsche en nog wat van deze jongens hebben het veld dan ook moeten ruimen..Zij begrepen en wellicht begrijpen nog steeds niet dat elk mens. leerling, voetballer(tje) anders moet worden aangepakt. Goes en die malloot die na Ajax naar Az ging, mislukte in het buitenland en nu bij Utrecht speelt liepen ook rond Misschien die laatste niet te oud?

Vriendje Stokvis
1.937 Reacties
643 Dagen lid
9.209 Likes
Vriendje Stokvis
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Wanneer heb ik volgens jou racistische uitingen gedaan? Het is me nogal wat waar jij mij van beschuldigd.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen