Vitesse bevestigt dat algemeen directeur Ben Mansvelder afwezig is om gezondheidsredenen. De club uit de Keuken Kampioen Divisie kan nog niet vertellen wanneer Mansvelder terug wordt verwacht.
Eerder op de woensdag maakte Omroep Gelderland al melding van de afwezigheid van Mansvelder, die al twee weken niet meer gezien is. Volgens het medium zou de beleidsbepaler van de Arnhemmers mogelijk overwerkt zijn geraakt tijdens de cruciale fase waarin de club zich bevindt. Hierdoor groeit de onrust intern, omdat Mansvelder de enige bestuurder met tekenbevoegdheid binnen de club is.
Op het veld mag Vitesse nog hopen op deelname aan de nacompetitie, maar achter de schermen is de onzekerheid groot. Mansvelder is inmiddels al twee weken afwezig wegens ziekte, waardoor het 'alle hens aan dek is op Papendal', zo schetste Omroep Gelderland.
Belangrijke geplande afspraken worden op dit moment gevoerd door twee leden van de raad van commissarissen, namelijk Claudia Lap en Jan Herman de Baas. Door financiële afwegingen heeft Vitesse geen technisch- of financieel directeur in dienst.
In een officieel statement bevestigt Vitesse de absentie. "Ben Mansvelder is momenteel afwezig vanwege gezondheidsredenen. Op advies van de arts neemt hij de nodige rust. Achter de schermen blijft hij, waar mogelijk, betrokken bij lopende werkzaamheden, maar zijn beschikbaarheid is tot nader order beperkt", meldt de club.
"Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer Ben zijn werkzaamheden volledig zal hervatten. In de tussentijd wordt er actief gezocht naar passende ondersteuning om zijn taken tijdelijk over te nemen en de continuïteit te waarborgen. Alle processen met betrekking tot de KNVB zijn opgepakt door de RVC. Zij waren al volledig betrokken en onderdeel van deze processen", aldus Vitesse.
De onrust past in een langere periode van bestuurlijke instabiliteit bij de club. Sinds 2023 vertrokken onder anderen Pascal van Wijk, Peter Rovers, Edwin Reijntjes en Timo Braasch uit de directie. Ook Mansvelder lijkt zich te bevinden in een lastige fase binnen de organisatie.
Daarnaast neemt de onrust onder supporters toe door het stroperige goedkeuringsproces rondom de eigendomsstructuur van de club. Sterkhouders BV heeft een akkoord bereikt met de vier overgebleven buitenlandse minderheidsaandeelhouders, die eerder betrokken waren bij de verkoopconstructie rond Parry.
De overname zou neerkomen op circa 2,6 miljoen euro, maar kent een harde deadline: uiterlijk 1 juli moet alles rond zijn, anders vervalt de deal.
Mocht de overname mislukken, dan komt de toekomst van Vitesse opnieuw onder druk te staan. De KNVB is een cassatieprocedure gestart na de uitspraak van het gerechtshof in Arnhem, dat eerder oordeelde dat de intrekking van de licentie tijdelijk moest worden opgeschort zolang de bodemprocedure nog loopt.
In die cassatiezaak wordt na het seizoen een uitspraak verwacht. De zaak ligt momenteel bij de advocaat-generaal, die de Hoge Raad van advies zal voorzien. In de regel vormt dat advies een belangrijke basis voor het uiteindelijke oordeel van de Hoge Raad.
Als de hoogste rechter besluit het eerdere vonnis van het gerechtshof te vernietigen, betekent dat dat Vitesse de licentie direct opnieuw verliest. In dat scenario komt de club opnieuw in een acute overlevingsfase terecht.
Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.
Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.
Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.
Als die beste man echt ziek is dan is dat heel sneu, maar dat vitesse maakt het er ook wel na om alles te verdraaien. Dus het zal me niet verbazen dat dit ook weer een listig truckje is om tijd te rekken of weet ik wat. Maar laat er anders even een rechter uit Arnhem naar kijken, Die beweert vast dat ik Te Snel heb geoordeeld.
Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.
Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.
Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.
Als die beste man echt ziek is dan is dat heel sneu, maar dat vitesse maakt het er ook wel na om alles te verdraaien. Dus het zal me niet verbazen dat dit ook weer een listig truckje is om tijd te rekken of weet ik wat. Maar laat er anders even een rechter uit Arnhem naar kijken, Die beweert vast dat ik Te Snel heb geoordeeld.