Daryl Janmaat snapt vraagprijs Kees Smit niet: 'Wat heeft hij nou gepresteerd?'

15 mei 2026, 19:52
Kees Smit bij het Nederlands elftal
Foto: © Imago
6 reacties

Daryl Janmaat snapt niet helemaal waarom Kees Smit al een torenhoog prijskaartje om zijn nek heeft hangen, zo vertelt hij tegenover FCUpdate-verslaggever Frank Hoekman. De oud-verdediger vraagt zich hardop af waarop bedragen van zo’n tachtig miljoen euro zijn gebaseerd.

Smit is bezig aan zijn eerste seizoen als basisspeler van AZ, maar wordt nu al gelinkt aan een absolute toptransfer naar clubs als Real Madrid. De vraagprijs? Zo’n zestig tot tachtig miljoen euro. Volgens de voormalig verdediger van onder meer Feyenoord en ADO Den Haag zijn die bedragen buitenproportioneel.

Artikel gaat verder onder video

“Ik volg hem niet op de voet. Het zal vast een hele goede speler zijn, maar het verbaast me tegenwoordig wel: zo’n Lamine Yamal… wat die presteert is bizar op die leeftijd. Bij Kees Smit vraag ik me af – tuurlijk zal het een hele goede speler zijn – maar wat heeft hij nou gepresteerd?”, verzucht Janmaat.

“Waarom moet hij tachtig miljoen euro waard zijn? Hij is nu ineens al de beste middenvelder van Oranje… Ik zie hem niet iedere wedstrijd, maar ik verbaas me er wel een beetje over”, vervolgt de voormalig rechtsback.

Met het oog op de toekomst lijkt Smit zich op te maken voor de WK-selectie van Oranje. Ook daar is Janmaat het niet helemaal mee eens: “Het WK is een moment op zich. Zijn (Smit, red.) tijd komt nog wel. Als ik bondscoach was, nam ik hem alleen mee als hij het verschil kan maken. Wat heb je nú aan de toekomst?”

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop
Meest relevant
Nieuwste
Oudste
6 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

21
1.007 Reacties
215 Dagen lid
2.903 Likes
21
Link gekopieerd!
  • 6
    + 1
avatar

Verfrissende teksten uit een goed interview van FCUpdate met Janmaat. Maar wat misschien nog wel het meest zorgen baart, is dat Ronald Koeman Kees Smit inmiddels vergelijkt met Pedri. Dat soort uitspraken zijn precies waarom talenten in Nederland soms al wereldtop worden verklaard voordat ze iets hebben laten zien. Kan Janmaat geen bondscoach worden? Zijn analyses klinken in ieder geval een stuk helderder en realistischer dan het gemiddelde geneuzel dat tegenwoordig vanuit de KNVB komt.

SWVoetbal
117 Reacties
361 Dagen lid
215 Likes
SWVoetbal
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Volkomen terechte opmerking van Daryl Janmaat. Kees Smit heeft een aantal goede wedstrijden gespeeld bij AZ, maar om hem nú al de hemel in te schrijven... Ik kan me de laatste periode herinneren, dat hij niet of nauwelijks zichtbaar was. En zijn "snuffel-stage" bij Oranje was óók geen groot succes. Kom óp, hé ! We hebben het hier over een getalenteerde speler, die een goede toekomst voor zich heeft (en dat geldt ook zeker voor Gjivai Zechiël, die inderdaad misschien nog wel completer is...) Maar 60 tot 80 miljoen voor Smit ?? En Real Madrid ?? Wat een onzin... Pfff...

Kicker
372 Reacties
696 Dagen lid
842 Likes
Kicker
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

AZ mag in zijn handen knijpen als ze voor hem 20 mln kunnen krijgen.

NL_1963
27 Reacties
535 Dagen lid
37 Likes
NL_1963
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Als-ie van Ajax was geweest, zouden ze het wel normaal hebben gevonden. En 60--80 miljoen is voor dat soort clubs ook maar een habbekrats.

Just Me
315 Reacties
84 Dagen lid
195 Likes
Just Me
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Dat ben in wel met Janmaat eens, wat heeft hij nou gepresteerd, ik vind alle opgehemelde verhalen over Smit wel heel overdreven hoor.

VARcheck
380 Reacties
348 Dagen lid
219 Likes
VARcheck
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Smit kan zeker mee naar het WK. Er is ruimte op het middenveld. Als reserve natuurlijk. De Jong is ook nog kwetsbaar. Mooie ervaring voor zo’n menneke.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen

Reacties

Meest relevant
Nieuwste
Oudste
6 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

21
1.007 Reacties
215 Dagen lid
2.903 Likes
21
Link gekopieerd!
  • 6
    + 1
avatar

Verfrissende teksten uit een goed interview van FCUpdate met Janmaat. Maar wat misschien nog wel het meest zorgen baart, is dat Ronald Koeman Kees Smit inmiddels vergelijkt met Pedri. Dat soort uitspraken zijn precies waarom talenten in Nederland soms al wereldtop worden verklaard voordat ze iets hebben laten zien. Kan Janmaat geen bondscoach worden? Zijn analyses klinken in ieder geval een stuk helderder en realistischer dan het gemiddelde geneuzel dat tegenwoordig vanuit de KNVB komt.

SWVoetbal
117 Reacties
361 Dagen lid
215 Likes
SWVoetbal
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Volkomen terechte opmerking van Daryl Janmaat. Kees Smit heeft een aantal goede wedstrijden gespeeld bij AZ, maar om hem nú al de hemel in te schrijven... Ik kan me de laatste periode herinneren, dat hij niet of nauwelijks zichtbaar was. En zijn "snuffel-stage" bij Oranje was óók geen groot succes. Kom óp, hé ! We hebben het hier over een getalenteerde speler, die een goede toekomst voor zich heeft (en dat geldt ook zeker voor Gjivai Zechiël, die inderdaad misschien nog wel completer is...) Maar 60 tot 80 miljoen voor Smit ?? En Real Madrid ?? Wat een onzin... Pfff...

Kicker
372 Reacties
696 Dagen lid
842 Likes
Kicker
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

AZ mag in zijn handen knijpen als ze voor hem 20 mln kunnen krijgen.

NL_1963
27 Reacties
535 Dagen lid
37 Likes
NL_1963
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Als-ie van Ajax was geweest, zouden ze het wel normaal hebben gevonden. En 60--80 miljoen is voor dat soort clubs ook maar een habbekrats.

Just Me
315 Reacties
84 Dagen lid
195 Likes
Just Me
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Dat ben in wel met Janmaat eens, wat heeft hij nou gepresteerd, ik vind alle opgehemelde verhalen over Smit wel heel overdreven hoor.

VARcheck
380 Reacties
348 Dagen lid
219 Likes
VARcheck
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Smit kan zeker mee naar het WK. Er is ruimte op het middenveld. Als reserve natuurlijk. De Jong is ook nog kwetsbaar. Mooie ervaring voor zo’n menneke.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen