Derksen vreest 'rookie-fouten' bij Ajax: 'Die twee hebben geen enkele ervaring'

14 mei 2026, 08:27
Johan Derksen
Foto: © Talpa
3 reacties

Johan Derksen toont zich in Vandaag Inside kritisch op de beleidsbepalers bij Ajax. Technisch directeur Jordi Cruijff wordt in zijn functie ondersteund door oud-spelers Siem de Jong en Daniël de Ridder; Derksen wijst op hun gebrek aan ervaring in een bestuurlijke rol en vreest dan ook dat er de nodige 'rookie-fouten' gemaakt gaan worden in Amsterdam.

Cruijff trad per 1 februari jongstleden officieel aan als technisch directeur van Ajax, als opvolger van Alex Kroes. Begin maart maakte de Amsterdamse club vervolgens bekend dat De Jong (37) en De Ridder (42) Cruijff gaan ondersteunen in de functie van technisch manager. De oud-spelers volgden de afgelopen jaren een intern traject om klaargestoomd te worden voor een bestuurlijke functie. De Jong richt zich in zijn rol specifiek op het aansturen van de scouting, terwijl De Ridder een rol heeft bij de voorbereiding en uitvoering van transfers.

'Heel onverstandig dat Ajax dat toestaat'

Artikel gaat verder onder video

Komende zomer staat er veel te gebeuren in Amsterdam. Cruijff gaat de spelersgroep naar verwachting flink renoveren; niet minder dan 17 spelers zouden mogen uitzien naar een nieuwe werkgever. Daar komt nog eens bovenop dat de td ook op zoek is naar een nieuwe hoofdtrainer, die de huidige interim-coach Óscar García moet vervangen. In Vandaag Inside komt de situatie bij Ajax ter sprake. Derksen spreekt van een 'moeilijke opgave' en heeft geen hoge verwachtingen van de trainerszoektocht van Cruijff. "Ik denk dat hij nou met een onbeduidende Spaanse trainer komt, want daar heeft hij zijn netwerk en zijn vrienden. Dat vind ik heel onverstandig, dat Ajax dat toestaat", aldus De Snor.

Tekst gaat verder onder de foto.

Siem de Jong en Daniel de Ridder van Ajax
© Imago

'Dat doe je niet even uit de losse pols'

Derksen wijst er vervolgens op dat Cruijff in zijn functie wordt ondersteund door De Jong en De Ridder, terwijl met Edo Ophof een andere oud-speler als opvolger van Danny Blind binnen de raad van commissarissen behept is met de technische portefeuille. "Dat zijn dus drie jongens die wel een goede voetbalcarrière achter zich hebben, maar geen énkele ervaring hebben met het leiden van een voetbalclub. Beleidsmatige dingen hebben ze nog nooit meegemaakt. Dus die gaan gewoon de rookie-fouten maken die iedere nieuweling in een organisatie maakt. Dan denk ik: dat kun je op het ogenblik niet hebben. Dan moet je door de wol geverfde beleidsbepalers hebben, die alle ellende al meegemaakt hebben in het voetbal. Dat doe je niet even uit de losse pols, met de vriendelijke Siem de Jong."

VIDEO - Johan Derksen kritisch op beleid Ajax: 'Dat kun je op het ogenblik niet hebben'

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop
Meest relevant
Nieuwste
Oudste
3 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

dilima1966
3.638 Reacties
1.092 Dagen lid
17.504 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Ajax zou er beter aan doen om echte mensen op de juiste plek te zetten niet de rvc die er nu zit en het bestuur ook adviseur die er nu zijn heeft totaal geen waarde

CG
3.525 Reacties
1.049 Dagen lid
13.998 Likes
CG
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Ik vindt ze ook ongeschikt voor Ajax, en dat ze geen ervaring hebben. Ajax gaat er zeker niet beter door worden met dit beleid. Volgend jaar kampioen? Vergeet het maar!!

Veluwe
167 Reacties
229 Dagen lid
240 Likes
Veluwe
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Ervaring is de som van je gemaakte fouten. "De oud-spelers volgden de afgelopen jaren een intern traject om klaargestoomd te worden voor een bestuurlijke functie". Dit lijkt mij beleidsmatig geen rare beslissing.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen

Reacties

Meest relevant
Nieuwste
Oudste
3 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

dilima1966
3.638 Reacties
1.092 Dagen lid
17.504 Likes
dilima1966
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Ajax zou er beter aan doen om echte mensen op de juiste plek te zetten niet de rvc die er nu zit en het bestuur ook adviseur die er nu zijn heeft totaal geen waarde

CG
3.525 Reacties
1.049 Dagen lid
13.998 Likes
CG
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Ik vindt ze ook ongeschikt voor Ajax, en dat ze geen ervaring hebben. Ajax gaat er zeker niet beter door worden met dit beleid. Volgend jaar kampioen? Vergeet het maar!!

Veluwe
167 Reacties
229 Dagen lid
240 Likes
Veluwe
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Ervaring is de som van je gemaakte fouten. "De oud-spelers volgden de afgelopen jaren een intern traject om klaargestoomd te worden voor een bestuurlijke functie". Dit lijkt mij beleidsmatig geen rare beslissing.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen