Marokko krijgt gelijk: CAF wijst nieuwe winnaar Afrika Cup aan

17 maart 2026, 22:48
Afrika Cup Marokko Senegal
Foto: © Imago
16 reacties
Maak ons je Google-favoriet

Marokko heeft de Afrika Cup in eigen land toch gewonnen, zo maakt de Afrikaanse voetbalbond bekend in een statement. De bond heeft namelijk bepaald dat Senegal de wedstrijd heeft opgegeven.

De Afrika Cup van afgelopen winter liep met een sisser af voor Marokko. In de slotfase van de reguliere speeltijd kreeg het gastland een strafschop toegekend, maar deze werd met een panenka gemist door Brahim Díaz. Voordat hij achter de bal kon gaan staan, besloot het grootste deel van de Senegalese ploeg de kleedkamer in te gaan. De wedstrijd lag daardoor ongeveer een kwartier stil. In de verlenging wist Senegal door een prachtig doelpunt van Pape Gueye als winnaar van het veld te stappen.

Artikel gaat verder onder video

Marokko was het niet eens met de gang van zaken rondom de strafschop en besloot het resultaat aan te vechten. Twee maanden later is de CAF tot een beslissing gekomen: Senegal krijgt een reglementaire 3-0 nederlaag na het verlaten van het veld. Dit is volgens de CAF namelijk in strijd met de regels. Daardoor wordt Marokko alsnog aangewezen als winnaar van de Afrika Cup.

Ismael Saibari

Marokko is niet alleen in beroep gegaan tegen het gedrag van Senegal, ook de straffen naar aanleiding van de handoekenrel gedurende de wedstrijd werden aangevochten. Onder meer PSV-middenvelder Ismael Saibari probeerde hierbij de handdoek van de Senegalese doelman Édouard Mendy te stelen. De PSV'er kreeg een schorsing van drie interlands en een boete van 83 duizend euro opgelegd.

Naar aanleiding van het beroep heeft de CAF besloten om de straf voor Saibari te verlagen. De middenvelder heeft nu nog maar een schorsing van twee wedstrijden, waarvan een voorwaardelijk, gekregen voor het incident. Daarnaast is de boete kwijtgescholden.

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

Officiële tickets voor Europese topwedstrijden koop je veilig en vertrouwd bij FCUpdate.nl

  • Ticketshop
Meest relevant
Nieuwste
Oudste
14 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

Martin0345
308 Reacties
1.087 Dagen lid
1.371 Likes
Martin0345
Link gekopieerd!
  • 17
    + 1
avatar

Corruptie in Afrika, wie had dat gedacht?

Martine
298 Reacties
503 Dagen lid
865 Likes
Martine
Link gekopieerd!
  • 15
    + 1
avatar

Tjonge jonge, wat een amateurtheater. Wedstrijd is gewoon uitgespeeld toch? Puur POLITIEK

Sebas80
21 Reacties
150 Dagen lid
41 Likes
Sebas80
Link gekopieerd!
  • 8
    + 1
avatar

Hoe kom je erbij dat Senegal zou hebben opgegeven?! Ze zijn heel even (en terecht) van het veld gelopen en daarna keurig weer teruggekomen om de wedstrijd uit te spelen. Marokko mist vervolgens zelf een penalty en Senegal maakt op een legale manier een goal. Wat een lelijke en niets zeggende manier om de Afrika cup te ‘winnen’

Noxin
112 Reacties
1.366 Dagen lid
234 Likes
Noxin
Link gekopieerd!
  • 5
    + 1
avatar

Voortaan het hele toernooi niet meer spelen, gewoon door de bond een winnaar laten aanwijzen. Wat een farce.

Jopie14
413 Reacties
141 Dagen lid
477 Likes
Jopie14
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

@Noxin. Wat een goed idee.

Allback
Erkende gebruiker! Meer info
1.155 Reacties
1.367 Dagen lid
5.792 Likes
Allback
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Senegal had nooit uit onvrede van het veld mogen lopen. Het is terecht dat ze het land daarvoor alsnog straffen. Maar de manier waarop is raar, Senegal heeft de wedstrijd daarna gewoon eerlijk gewonnen. Op deze manier wil je die titel lijkt mij niet willen hebben. Het zal op deze manier nooit een titel zijn die je echt gewonnen hebt.

the furyan
229 Reacties
209 Dagen lid
290 Likes
the furyan
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

eens Senegal heeft mooi gespeeld en gewonnen ik vind dit echt heel vreemd , en uitbundig vieren zou ik helemaal niet doen .

svl
216 Reacties
1.305 Dagen lid
1.886 Likes
svl
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Van harte gefeliciteerd, Marokko!

Ferrari412T2
184 Reacties
1.003 Dagen lid
589 Likes
Ferrari412T2
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

En wat zeggen ze over het misselijkmakend onsportieve gedrag van Marokko deze wedstrijd? Volgens mij ook nog een paar wedstrijden ervoor dat ze op alle manieren onsportief de wedstrijd wilde winnen! Senegal is en blijft voor mij de winnaar!

Timo987
61 Reacties
220 Dagen lid
99 Likes
Timo987
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Bizar!!

Orient
185 Reacties
112 Dagen lid
184 Likes
Orient
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Je verzint het niet met de grappenmakers van de CAF.

GabrielleX01
655 Reacties
1.364 Dagen lid
5.018 Likes
GabrielleX01
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Als de regels zo zijn, dan had de wedstrijd NOOIT uitgespeeld mogen worden. Als je dan de wedstrijd uitspeelt, met risico's op blessures enzo, en dan maanden later opeens gaat zeggen "het telt niet", dan is dat gewoon vreemd. Dan had er toen het gebeuren al gezegd moeten worden 'je bent van het veld gelopen, 3-0 winst maar Marokko'. Maar nu even maanden later nog... terwijl de wedstrijd toen wel was uitgespeeld... nope. Ik vind dat je dat eigenlijk ook niet echt kan maken.

Veluwe
172 Reacties
245 Dagen lid
245 Likes
Veluwe
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Ik neem aan dat Senegal nu naar het CAS gaat dus dit amateurtoneel is nog niet beslist

Kramer
Erkende gebruiker! Meer info
2.986 Reacties
1.367 Dagen lid
19.975 Likes
Kramer
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

De corruptie wint weer

PSV bril!
341 Reacties
510 Dagen lid
769 Likes
PSV bril!
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Triest

VARcheck
380 Reacties
362 Dagen lid
219 Likes
VARcheck
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Bizar. Speel de wedstrijd opnieuw? Voetbal is emotie..toch?

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen

Reacties

Meest relevant
Nieuwste
Oudste
14 reacties
Vanaf level 0
Vanaf level 1
Vanaf level 2
Vanaf level 3
Vanaf level 4
Vanaf level 5
Vanaf level 6
Vanaf level 7
Vanaf level 8

Iedere nieuwe gebruiker begint op level 0. Vanaf dat moment groeit je level automatisch mee met je activiteit binnen de community. Zodra je account is goedgekeurd en je actief meedoet door berichten te plaatsen, te reageren of anderen te helpen, laat je zien dat je betrokken bent.

Hoe vaker je op een positieve, respectvolle en constructieve manier bijdraagt, hoe sneller je level stijgt. Je kunt doorgroeien tot level 8, het hoogste niveau dat laat zien dat je een actieve en gewaardeerde deelnemer bent.

Het level-systeem is bedoeld als waardering voor goed gedrag en positieve interactie. Blijf dus vriendelijk, nieuwsgierig en actief: zo bouw je niet alleen aan je eigen level, maar ook aan een sterke en fijne community voor iedereen.

Martin0345
308 Reacties
1.087 Dagen lid
1.371 Likes
Martin0345
Link gekopieerd!
  • 17
    + 1
avatar

Corruptie in Afrika, wie had dat gedacht?

Martine
298 Reacties
503 Dagen lid
865 Likes
Martine
Link gekopieerd!
  • 15
    + 1
avatar

Tjonge jonge, wat een amateurtheater. Wedstrijd is gewoon uitgespeeld toch? Puur POLITIEK

Sebas80
21 Reacties
150 Dagen lid
41 Likes
Sebas80
Link gekopieerd!
  • 8
    + 1
avatar

Hoe kom je erbij dat Senegal zou hebben opgegeven?! Ze zijn heel even (en terecht) van het veld gelopen en daarna keurig weer teruggekomen om de wedstrijd uit te spelen. Marokko mist vervolgens zelf een penalty en Senegal maakt op een legale manier een goal. Wat een lelijke en niets zeggende manier om de Afrika cup te ‘winnen’

Noxin
112 Reacties
1.366 Dagen lid
234 Likes
Noxin
Link gekopieerd!
  • 5
    + 1
avatar

Voortaan het hele toernooi niet meer spelen, gewoon door de bond een winnaar laten aanwijzen. Wat een farce.

Jopie14
413 Reacties
141 Dagen lid
477 Likes
Jopie14
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

@Noxin. Wat een goed idee.

Allback
Erkende gebruiker! Meer info
1.155 Reacties
1.367 Dagen lid
5.792 Likes
Allback
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Senegal had nooit uit onvrede van het veld mogen lopen. Het is terecht dat ze het land daarvoor alsnog straffen. Maar de manier waarop is raar, Senegal heeft de wedstrijd daarna gewoon eerlijk gewonnen. Op deze manier wil je die titel lijkt mij niet willen hebben. Het zal op deze manier nooit een titel zijn die je echt gewonnen hebt.

the furyan
229 Reacties
209 Dagen lid
290 Likes
the furyan
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

eens Senegal heeft mooi gespeeld en gewonnen ik vind dit echt heel vreemd , en uitbundig vieren zou ik helemaal niet doen .

svl
216 Reacties
1.305 Dagen lid
1.886 Likes
svl
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

Van harte gefeliciteerd, Marokko!

Ferrari412T2
184 Reacties
1.003 Dagen lid
589 Likes
Ferrari412T2
Link gekopieerd!
  • 3
    + 1
avatar

En wat zeggen ze over het misselijkmakend onsportieve gedrag van Marokko deze wedstrijd? Volgens mij ook nog een paar wedstrijden ervoor dat ze op alle manieren onsportief de wedstrijd wilde winnen! Senegal is en blijft voor mij de winnaar!

Timo987
61 Reacties
220 Dagen lid
99 Likes
Timo987
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Bizar!!

Orient
185 Reacties
112 Dagen lid
184 Likes
Orient
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Je verzint het niet met de grappenmakers van de CAF.

GabrielleX01
655 Reacties
1.364 Dagen lid
5.018 Likes
GabrielleX01
Link gekopieerd!
  • 2
    + 1
avatar

Als de regels zo zijn, dan had de wedstrijd NOOIT uitgespeeld mogen worden. Als je dan de wedstrijd uitspeelt, met risico's op blessures enzo, en dan maanden later opeens gaat zeggen "het telt niet", dan is dat gewoon vreemd. Dan had er toen het gebeuren al gezegd moeten worden 'je bent van het veld gelopen, 3-0 winst maar Marokko'. Maar nu even maanden later nog... terwijl de wedstrijd toen wel was uitgespeeld... nope. Ik vind dat je dat eigenlijk ook niet echt kan maken.

Veluwe
172 Reacties
245 Dagen lid
245 Likes
Veluwe
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

Ik neem aan dat Senegal nu naar het CAS gaat dus dit amateurtoneel is nog niet beslist

Kramer
Erkende gebruiker! Meer info
2.986 Reacties
1.367 Dagen lid
19.975 Likes
Kramer
Link gekopieerd!
  • 1
    + 1
avatar

De corruptie wint weer

PSV bril!
341 Reacties
510 Dagen lid
769 Likes
PSV bril!
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Triest

VARcheck
380 Reacties
362 Dagen lid
219 Likes
VARcheck
Link gekopieerd!
  • 0
    + 1
avatar

Bizar. Speel de wedstrijd opnieuw? Voetbal is emotie..toch?

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Inloggen